Tesla har for nylig genintroduceret en kontroversiel funktion i sin Full Self-Driving (FSD)-pakke: Mad Max-tilstand. Muligheden for en mere aggressiv køreprofil i FSD har skabt både begejstring blandt brugere og bekymring hos myndigheder. Den amerikanske trafiksikkerhedsmyndighed, NHTSA, har nu iværksat en undersøgelse af netop denne funktion, hvilket kan få konsekvenser for Teslas ambitioner om autonom kørsel.
Hvad er Mad Max-tilstand i FSD?
Mad Max-tilstand i Tesla FSD blev først nævnt i 2018, men er nu reelt operativ i FSD-version 14.1.2 og 14.1.4. Tilstanden er en del af Teslas nye fem-niveau køreprofilsystem og adskiller sig fra de andre ved en bemærkelsesværdigt mere aggressiv køreprofil i FSD. Bilen foretager hurtige vejbaneændringer, vælger snævrere hulrum i trafikken og holder sig tættere op ad forankørende med det formål at “flyde med trafikken” – eller endda køre mere proaktivt end menneskelige bilister.
Ifølge Tesla handler det ikke om at overskride fartgrænserne, men om at reagere hurtigt og beslutsomt på muligheder i trafikken. Denne form for autonom kørsel i Nordamerika er dog ikke uden problemer.
Hvorfor undersøger NHTSA Tesla FSD Mad Max-tilstand?
Den amerikanske myndighed NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har i begyndelsen af denne måneds udrulning igangsat en undersøgelse af omtrent 2,9 millioner Teslaer med FSD-funktionalitet. Undersøgelsen sker på baggrund af klager vedrørende trafikuheld, overtrædelse af færdselsloven samt skader, som alle er mistænkt for at være relateret til denne nye Mad Max-tilstand i FSD.
NHTSA har tidligere haft Tesla under luppen – især omkring FSD-versioners manglende reaktion på røde lys og stopskilte. Men Mad Max fremkalder særligt reguleringsfokus, fordi den aggressive stil strækker sig til vejlbaneskift og tæt trafikadfærd, også selvom bilen ikke nødvendigvis kører hurtigere end øvrige trafikanter.
Læs mere om en anden relevant opdatering i denne artikel: Tesla FSD-opdatering 2025.32.8.15 gør din kørsel smartere og sikrere.
Hvordan fungerer den aggressive køreprofil teknisk?
I praksis betyder Mad Max, at Teslas autonomi-algoritmer prioriterer proaktive handlinger. F.eks. vurderes og gennemføres overhalinger hurtigere, og bilen anvender algoritmer for at “presse sig frem” præcist som mange menneskelige bilister gør i myldretidstrafik.
Mad Max opererer ikke ved at sætte farten op, men snarere gennem mere positionelt aggressive handlinger. Profilen handler således om kørestil – ikke om hastighedsforøgelse. Tesla forsøger med Mad Max at efterligne den faktiske trafikadfærd, som mange bilister i Nordamerika udfører hver dag.
Hvad kan konsekvenserne blive for Robotaxi-konceptet og FSD?
Teslas Robotaxi-koncept og FSD hænger tæt sammen. Hvis regulatoriske organer som NHTSA begrænser aggressive køreprofiler, kan det forsinke visionen om driftige, autonome taxier. Særligt fordi Robotaxi-løsningen kræver avancerede beslutningstagninger i bytrafik, feinschmecker-lignende vognbanekontrol og præcis timers* time-travel management – netop hvad Mad Max søger at mestre.
Tesla risikerer også midlertidige deaktiveringer af denne mode, eller påbud om justeringer i fartgrænser og FSD-sikkerhed. I værste fald kan det føre til fuld revurdering af både software og godkendelser, afhængigt af konklusionerne i undersøgelsen.
Dette ligner tidligere situationer, som da Tesla måtte ændre sin kode efter myndighedernes gennemgang af FSD vedrørende komfort og sikkerhed.
Er funktionen tilgængelig i Danmark?
I skrivende stund er Mad Max-tilstand udelukkende rullet ud i USA og visse dele af Nordamerika – og kun i biler med den nyeste FSD-version. Funktionens tilgængelighed i Danmark er endnu ikke bekræftet, og eksisterende FSD-brugere i danske Teslaer har ikke adgang til personlighedsprofiler som Mad Max.
Det er dog forventeligt, at hvis Tesla får grønt lys fra amerikanske – og senere europæiske – myndigheder, vil funktionen kunne lande i Danmark som del af fremtidige FSD-opdateringer. Her afhænger meget af både EU-regulering og danske færdselslove vedrørende autonom kørsel og køreassistentsystemer.
Hvilke versioner er relevante for brugere?
Mad Max er aktiveret som del af FSD-version 14.1.2 og videreført med FSD-version 14.1.4. Det er disse versioner, NHTSA aktuelt undersøger. Brugere, der deltager i FSD Beta-programmet, har rapporteret om dynamisk adfærd i bytrafik og på motorveje.
Installationen af disse opdateringer foregår automatisk, når bilen interagerer med Teslas OTA-system. Interesserede kan læse nærmere i denne guide: Tesla FSD version 14: Automatisk genoptagelse bringer os tættere på robotaxi.
Ofte stillede spørgsmål om Tesla FSD Mad Max-tilstand
Hvad gør Mad Max-tilstanden anderledes end andre FSD-profiler?
Tilstanden prioriterer hurtige vognbaneskift, reducerede tidsmargener og mere proaktiv interaktion med trafikken. Den efterligner menneskelig adfærd i hektiske trafikscenarier uden nødvendigvis at overskride fartgrænsen.
Er Mad Max-tilstanden sikker?
Tesla hævder det, men NHTSA-undersøgelsen er et udtryk for, at myndigheder har betænkeligheder. Funktionens sikkerhed vil afhænge af softwareens evne til konstant korrekt vurdering af trafiksituationer.
Kan danske Tesla-ejere bruge Mad Max nu?
Nej, funktionen er ikke bekræftet til Danmark, da den aktuelt kun er tilgængelig i Nordamerika via FSD Beta-versioner.
Hvilken indvirkning har denne undersøgelse på Teslas fremtidige FSD-planer?
Den kan forsinke udrulningen af visse funktioner globalt og påvirke troværdigheden omkring Teslas førerassistentsystemer og ambitioner om fuld autonomi.
Hvordan får jeg Mad Max, når den bliver tilgængelig i Danmark?
Hvis og når funktionen bliver godkendt her, vil den komme som del af en OTA-opdatering til kompatible Tesla-modeller med aktivt FSD-abonnement.
Kilder til denne artikel
- NHTSA. (2024). Office of Defects Investigation: Investigation DP24-003.
- Tesla Inc. (2024). Software Update Release Notes: FSD Version 14.1.2 og 14.1.4.
- SoftAI. (2024). Tesla FSD-opdatering løfter komfort og sikkerhed med ny intelligens.
- SoftAI. (2024). Tesla FSD-opdatering 2025.32.8.15 gør din kørsel smartere og sikrere.



