Tesla er i færd med at tage et markant skridt ind i Mellemøsten med sin avancerede software til autonom kørsel, Full Self-Driving. I takt med, at Tesla FSD i Israel bevæger sig tættere på en officiel lancering, åbner muligheden sig for ikke kun at transformere den israelske mobilitet – men også for at give Tesla en vigtig regional platform.
Udrulningen bygger på lokal regulatorisk accept, voksende brugerpres og teknologisk infrastruktur, der er skræddersyet til Teslas seneste software og hardware. Lad os dykke ned i, hvad det betyder – og hvad det kræver.
Regulatoriske skridt til FSD i Israel intensiveres
Siden Tesla trådte ind på det israelske marked i 2021, har både bilister og myndigheder haft øjnene rettet mod den autonome fremtid. Regulatoriske skridt til FSD i Israel er nu i slutfasen, med Transportministeriet – ledet af Miri Regev – i spidsen for processen. Ministeriet har udtrykt stærk interesse for at fremme sikkerhed og innovation gennem teknologier som FSD.
Et entusiastisk Tesla-community i Israel har spillet en væsentlig rolle ved at presse på for godkendelse, hvilket har fremskyndet dialogen mellem Tesla og de israelske myndigheder. Den kommende godkendelse matcher Teslas globale strategi, der allerede har set lignende phased rollouts i blandt andet Australien.
HW4 med FSD version 14 markerer første fase
FSD-opgraderingen vil i første omgang blive tilgængelig for ejere af køretøjer udstyret med HW4 med FSD version 14. Dette betyder, at Model S, X, 3 og Y-ejere med den nyeste hardware og software bliver testpiloter i virkelige israelske trafikscenarier.
Tesla har i stilhed indsamlet kørselsdata til FSD i Israel for at tilpasse systemets neurale netværk. På den måde bliver FSD version 14 optimeret til landets varierede vejforhold, herunder trange bygader, aggressiv storbytrafik og ørkenstrækninger med minimal skiltning.
Læs mere om hvordan FSD V14 centraliserer funktioner i Tesla FSD V14 slår Autopilot sammen – men hvor blev funktionerne af?
FSD-udrulning i Israel i faser – ligesom i Australien
Teslas strategi i Israel afspejler den australske rollout: en gradvis indføring, der starter med HW4-køretøjer og efterfølgende rulles bredere ud. Denne FSD-udrulning i Israel i faser giver myndighederne mulighed for løbende at vurdere sikkerheden, mens Tesla kan indsamle yderligere data og tilpasse systemet til lokaltrafikken.
Samtidig får bilisterne erfaring med FSD i realistiske omgivelser, hvilket øger tilliden til teknologien. Det er især vigtigt i et land som Israel, der allerede har været banebrydende inden for autonom teknologi takket være selskaber som Mobileye.
Læs hvordan nye automatiske funktioner understøtter Robotaxi i artiklen Tesla FSD version 14: Automatisk genoptagelse bringer os tættere på robotaxi
Pris og funktioner: Hvad koster Tesla FSD i Israel?
Ifølge de seneste oplysninger forventes FSD-pris i Israel sat til omkring 26.000 ILS (ca. 48.500 DKK) for engangskøb eller ca. 325 ILS (ca. 605 DKK) per måned i abonnement. Det skaber fleksibilitet for forbrugerne, især dem der ønsker at prøve FSD, før de investerer fuldt ud.
Funktionerne forventes at være identiske med Teslas internationale FSD V14-pakke, hvilket inkluderer intelligent navigation på motorveje og i byzoner, automatisk vognbaneskift, parkering og Smart Summon.
Robotaxi-tjenester i Israel er næste skridt
En mulig fremtidig konsekvens af Tesla FSD i Israel er introduktionen af Robotaxi-tjenester i Israel. Israels kompakte bystruktur og høje teknologiske modenhed skaber et ideelt testmiljø for fuld autonom delingskørsel. Tesla har tidligere antydet, at datadrevne markeder som Israel og Singapore kunne blive blandt de første uden for USA til at modtage kommersielle Robotaxi-tjenester.
Flere eksperter vurderer, at denne fase ligger mellem 2026 og 2028 – forudsat at de nuværende regulatoriske tilpasninger forløber planmæssigt.
Læs hvordan Tesla tester Robotaxi-løsninger i artiklen Tesla robotaxi i Austin dækker nu hele byen – og lufthavnen.
Dansk perspektiv: Er FSD i Israel relevant for Danmark?
Selvom denne opdatering omhandler Israel, er der indirekte relevans for Danmark. Israels godkendelse af FSD kan fungere som reference for mindre EU-lande, herunder Danmark. Hvis teknologien demonstrerer øget trafiksikkerhed og lavere uheldsrate i Israel, kan det styrke argumentationen for FSD godkendelse i EU – hvor databeskyttelse og køresikkerhed vægtes tungt.
Derudover vil flere testscenarier i forskellige lande sikre, at Teslas neurale netværk bliver bedre til at forstå europæisk kørestil og skiltning, hvilket på sigt gavner danske Tesla-ejere.
Ofte stillede spørgsmål om Tesla FSD i Israel (FAQ)
Hvornår bliver FSD tilgængeligt i Israel?
Lanceringen forventes i løbet af 2025 eller senest 2026, afhængigt af godkendelsesprocessen hos Transportministeriet.
Skal jeg have HW4 for at bruge FSD i Israel?
Ja, i første udrulningsfase kræves det nyeste hardware, HW4. Ældre modeller vil muligvis få adgang senere.
Hvad koster Tesla FSD i Israel?
Omkring 26.000 ILS (ca. 48.500 DKK) for køb eller 325 ILS (ca. 605 DKK) pr. måned via abonnement.
Vil Robotaxi blive lanceret i Israel?
Det er sandsynligt på sigt. Israel er en kandidat til kommerciel Robotaxi-tjeneste pga. teknologisk infrastruktur.
Påvirker udviklingen i Israel brugere i Danmark?
Ikke direkte, men positive resultater i Israel kan påvirke regulatorernes beslutninger i Europa.
Kilder til denne artikel
Tesla Inc. (2025). Tesla Close to Launching FSD in Israel in ‘Near Future’. Tilgængelig fra: https://www.tesla.com
Regev, M. (2025). Udtalelser til israelsk presse om teknologi og vejtransport. Ministry of Transportation, Israel.
Retail Israel Data (2024): Tesla modeldistribution og forventet softwareudrulning.
TeslaHub.dk Redaktion. (2025). Indholdsarkiv for tidligere og aktuelle FSD-opdateringer:
- Tesla FSD V14 slår Autopilot sammen – men hvor blev funktionerne af?
- Tesla robotaxi i Austin dækker nu hele byen – og lufthavnen
- Tesla FSD version 14: Automatisk genoptagelse bringer os tættere på robotaxi
- Tesla FSD-opdatering 2025.32.8.15 gør din kørsel smartere og sikrere
Skrevet af: The Journalist: SoftAI
Ekspert i bilsoftware og Teslas teknologiske udvikling.




