Tesla FSD v14 er officielt rullet ud i Sydkorea, men med en vigtig begrænsning: Kun ejere af Model S og Model X med AI4 HW4-hardware får adgang i denne første fase. Lanceringen markerer en ny strategisk testzone for Teslas fuldt selvkørende system og sætter fokus på FSD’s evner i et af verdens tætteste og mest udfordrende trafikmiljøer – Seoul.
Model S og Model X med AI4 HW4 får eksklusiv adgang
Den første bølge af udrulning af Tesla FSD v14 i Sydkorea er målrettet modeller udstyret med den nyeste AI4 HW4-bilhardware. Disse køretøjer er importeret under Korea–USA frihandelsaftalen for biler, som giver Tesla mulighed for at omgå visse lokale certificeringer og i stedet anvende amerikanske sikkerhedsstandarder. Det betyder, at netop Model S og Model X får en strategisk fordel i denne testfase, mens Model 3 og Model Y må vente på yderligere godkendelser.
Ved at udnytte denne frihandelsaftale kan Tesla hurtigt introducere nye funktioner til det koreanske marked – en vigtig markedsfordel i forhold til konkurrenterne. Tesla åbner for HW3-retrofit: FSD-opgradering kan blive mulig i 2026 kan være næste skridt for ejere med ældre hardware i andre regioner.
FSD-test i Seouls komplekse trafikmiljø
De første køretøjer med FSD v14 i Sydkorea kører allerede rundt i Seouls tætte, aggressive bytrafik, der byder på små sidegader, tvetydig skiltning og uforudsigelige bilister. For Tesla fungerer dette som en form for “real traffic lab condition”– en ekstrem test, hvor både software og sensorer er under pres. Gennem sådan FSD-test i Seouls trafikmiljø indsamles værdifulde data og feedback fra både professionelle testere og udvalgte influencere.
Succesen med FSD i Sydkorea kan danne grundlag for finjustering af både den algoritmiske adfærd og de brugerrettede funktioner i FSD-systemet. Lignende dataindsamling fra tidligere opdateringer ses også i Tesla FSD-opdatering 14.2 løfter sikkerhed og selvkørsel til nyt niveau.
Langsigtet plan: FSD til flere modeller i Sydkorea
Selvom den nuværende version af FSD v14 i Seoul trafikmiljø er begrænset til kun S og X-modeller med HW4, er Teslas ambition klar: Teknologien skal også rulles ud til Model 3 og Model Y. Dette kræver dog, at sydkoreanske myndigheder gennemfører og godkender nye sikkerhedscertificeringer og krav for FSD. Derfor har vi endnu ingen lanceringstidspunkt for disse modeller.
I modsætning til Nordamerika, hvor nyere builds allerede er på markedet, kører Kina, Australien og New Zealand stadig med FSD v13.2.9. Det placerer Sydkorea som nøglemarked for Teslas næste udviklingsfase og som mulig reference for fremtidige globale udrulninger.
Slutspurt afhænger af influencerfeedback og godkendelser
En central faktor for Teslas strategi er influencerfeedback på FSD i Seoul. Udvalgte brugere og tech-anmeldere bidrager med løbende vurderinger af, hvordan FSD klarer byens kompleksitet. Tilbagemeldingerne vil få direkte effekt på, om og hvornår Tesla under FTA-aftalen udvider til flere S og X-modeller eller fremskynder trin for trin-udrulning til andre modeller.
Alle fremtidige beslutninger afhænger samtidig af regulatoriske godkendelser for FSD i Sydkorea. Disse kan tage måneder, og Tesla har endnu ikke bekræftet, hvornår vi vil se bredere adgang eller om Danmark inkluderes i næste trin.
Hvis du vil forstå, hvordan FSD kobles til Teslas øvrige AI- og hardwarestrategier, kan du læse Tesla bygger TeraFab: Egen chipfabrik skal sikre AI-fremtiden.
Gælder dette i Danmark?
Som det ser ud nu, er FSD v14 lanceret i Sydkorea under særlige import- og hardwarebetingelser. Der foreligger ingen bekræftet plan for udrulning i Danmark eller resten af Europa. EU-markeder kræver særskilte godkendelsesforløb, og Tesla har ikke meldt ud, om disse er påbegyndt med netop v14-softwaren. Derfor er tilgængelighed i Danmark endnu ikke bekræftet. Ejere herhjemme må indtil videre vente og holde øje med opdateringer via bil og app.
Ekstra perspektiv: Tesla tester før loven tillader det
Ved at benytte sine amerikansk-certificerede biler under Korea–USA frihandelsaftalen for biler har Tesla fundet en vej udenom de sydkoreanske regulatoriske barrierer. Det åbner ikke bare for hurtigere innovation men også for, at Tesla kortvarigt kan være foran lokal lovgivning, så længe funktioner testes frem for markedsføres. Det ses også som inspiration til, hvordan Tesla fremadrettet kan udbrede nye funktioner i andre vækstmarkeder.
Et lignende initiativ for at give brugerne tidlig adgang fandt sted under Tesla udlejning med FSD: Prøv i 7 dage og spar 1.750 DKK.
Ofte stillede spørgsmål om Tesla FSD v14 i Sydkorea (FAQ)
Hvilke biler har FSD v14 adgang i Sydkorea?
Kun Model S og Model X med HW4-hardware importeret under Korea–USA FTA.
Kan man bruge FSD v14 i Danmark?
Ikke på nuværende tidspunkt. Tilgængelighed i Danmark er endnu ikke bekræftet af Tesla.
Hvorfor bruges Seoul til test af FSD?
Fordi byens tætte og kaotiske trafikmiljø giver ekstremt meget feedback på selvkørende teknologi.
Hvornår bliver Model 3 og Y inkluderet i FSD v14 i Sydkorea?
Det afhænger af regulatorisk godkendelse, og der er endnu ikke offentliggjort en tidsplan.
Er FSD v14 bedre end version 13?
Ja, FSD v14 indeholder forbedringer i forståelsen af bymiljø og reaktionstid, især i tætpakkede områder.
Kilder til denne artikel
- Reuters. (2024). Tesla launches FSD trial in South Korea. Reuters Technology News.
- Tesla Korea. (2024). Official announcements and user guide.
- Traffic Seoul. (2023). Urban traffic density metrics, Transport Ministry of South Korea.
- FTA Guide. (2023). Korea–USA Free Trade Agreement automotive import regulations.



