Tesla har ændret sin tilgang til dæktryksmonitorering i standardversionerne af Model 3 og Model Y. Med softwareopdatering 2025.38 har Tesla fjernet de direkte TPMS-sensorer i hjulene og skiftet til et indirekte system, som i stedet bruger ABS-sensorer. Denne opdatering ryster ikke blot teknikken, men også ejeroplevelsen – især for danskere med fokus på komfort, teknologi og sikkerhed.
Hvad betyder indirekte dæktryksmonitorering i praksis?
Traditionelt har Teslas biler anvendt direkte dæktryksensorer – små enheder i hvert hjul, som sender realtidsinformation om dæktrykket til bilens software. Denne metode er præcis og leverer individuelle trykdata for hvert dæk.
Med ændringen i version 2025.38 bruger Tesla nu ABS-sensorer til at måle hjulenes rotationshastighed. Hvis ét hjul roterer hurtigere end de andre, indikerer det ofte lavt dæktryk. Fremover får føreren altså kun en advarsel om lavt tryk – ikke konkret information om hvilket dæk eller præcis trykmåling.
Det betyder, at man som ejer skal kalibrere systemet manuelt efter dækskifte og stadig kontrollere dæktrykket selv med en manuel dæktryksmåler.
Hvorfor vælger Tesla at fjerne direkte dæktryksensorer?
Beslutningen er først og fremmest motiveret af omkostningsreduktion. Tesla skærer ned på komponenter og vedligeholdelse ved at eliminere batteridrevne sensorer i hjulene. Det forenkler produktionen og mindsker vedligeholdelsesbehovet.
Samtidig er indirekte dæktryksmonitorering fuldt lovligt i henhold til TREAD-loven i USA, som blot kræver, at bilen advarer føreren ved lavt dæktryk – ikke at den viser præcise data.
I praksis gør fjernelsen af direkte sensorfunktion mulighederne for realtidsvisning og detaljeret overvågning til en premiumfunktion, forbeholdt højere trim-niveauer.
Gælder ændringen også i Danmark?
Ja. Denne ændring gælder globalt og implementeres også i Standard-versionerne af Model 3 og Model Y i Danmark. Danske købere af disse modeller efter softwareversion 2025.38 skal være opmærksomme på, at de ikke længere får realtidsvisning af dæktryk, men i stedet må stole på den indirekte advarsel og selv kontrollere trykket løbende.
Det er en detailændring, der potentielt kan gøre brugervenligheden mindre fleksibel – især for bilister, der er vant til at overvåge dæktryk elektronisk.
Læs også Tesla-softwareopdatering 2025.32: små ændringer med stor indflydelse for mere indsigt i Teslas retning for software.
Er den indirekte dæktryksmonitorering lige så sikker?
Indirekte systemer er sikre i den forstand, at de opfanger væsentlige trykfald og udløser en advarsel. Men i modsætning til direkte sensorer angiver de hverken hvilket dæk der er påvirket eller præcist hvor lavt trykket er.
Det kræver mere opmærksomhed fra føreren og rutinemæssig brug af en manuel trykmåler. Samtidig er præcisionen afhængig af korrekt kalibrering – og systemet kan fejle, hvis bilen anvender uoriginale fælge eller dæktyper.
Med andre ord: Teknologien er funktionel og sikker – men afhænger i højere grad af brugerens proaktive adfærd.
Hvordan kalibreres det nye system?
Når man skifter dæk eller ændrer dæktryk markant, skal det nye system nulstilles – kaldet kalibrering. Dette gøres via bilens menu, hvor man bekræfter, at alle dæk er korrekt oppumpet og derefter starter kalibreringen. Bilen bruger de næste kilometer på at analysere og tilpasse data fra de fire ABS-sensorer.
Fejl i denne proces – eller brug af dæk med forskellige størrelser – kan føre til unødvendige advarsler eller forsinkelser i alarmering. Det er altså vigtigt at forstå den nye workflows betydning, især hvis man tidligere var afhængig af det automatiske og præcise system.
Læs også Tesla FSD opdatering 14.1.2 gør din bil til parkeringsrobot for at følge med i, hvordan Tesla balancerer funktioner i deres software-udvikling.
Et kig på fremtiden: premiumfunktion eller standard?
Denne ændring udstiller tydeligt Teslas strategi: at skille specifikationer og funktioner ud mellem modeller for at skabe differentiering og øge profitmarginer. Det betyder, at realtids dæktryksvisning nu tilhører premiumklassen – formentlig forbeholdt udgaver som Long Range og Performance.
Det rejser også spørgsmålet: Er funktioner, der tidligere var standard, nu på vej til at blive betalingskrævende ekstratilvalg? En udvikling, som bilkøbere – ikke kun i Danmark men globalt – bør holde nøje øje med.
Er teknologien interessant for dig? Så læs videre i Tesla FSD-version 14.1 gør parkering smartere og kørsel tryggere for at få et billede af den samlede oplevelse.
Ofte stillede spørgsmål om dæktryksmonitorering (FAQ)
Hvad er forskellen på direkte og indirekte dæktryksmonitorering?
Direkte monitorering bruger sensorer i hvert dæk til at sende data om trykket, mens indirekte systemer bruger bilens ABS-sensorer til at detektere trykfald ud fra rotationshastighed.
Har Standard Model 3 og Model Y stadig dæktryksadvarsler?
Ja, men kun en generel advarsel om lavt tryk – du får ikke oplysninger om hvilket dæk det handler om, eller nøjagtige tryktal.
Hvordan kontrollerer man dæktryk i modeller med indirekte system?
Du skal bruge en manuel dæktryksmåler, f.eks. på en tankstation. Bilen fortæller dig ikke præcis, hvor meget luft der er i hvert dæk.
Er ændringen med fjernelse af TPMS global?
Ja, denne ændring gælder også i Danmark og globale markeder, hvor Standard Model 3 og Model Y tilbydes.
Skal jeg kalibrere dæktryksmonitoreringssystemet efter hvert dækskifte?
Ja. Efter dækskift eller ændringer i dæktryk skal systemet nulstilles gennem bilens indstillinger for at fungere korrekt.
Kilder til denne artikel
- Tesla Inc. (2025). Owner’s Manual – Model 3/Model Y, softwareversion 2025.38
- United States Department of Transportation (2000). Transportation Recall Enhancement, Accountability and Documentation (TREAD) Act
- Electrek.com. (2024). “Tesla drops TPMS sensors on base models to cut costs”
- InsideEVs.com. (2024). “Tesla shifts to indirect TPMS on Model 3 and Y Standard trims”
Læs også Tesla Model Y Standard i Europa: luksus og 534 km rækkevidde til lav pris for at få indsigt i resten af bilens udstyrsniveau og værdi.