model y parkeret ved en meget brugt byoplader uden at sætte stikket i: hvad gør du? og hvorfor valgte du at sætte stikket i?
En nylig oplevelse delt af et af vores medlemmer satte fokus på et problem ved en lokal supercharger i byen, som mange Tesla-ejere måske er stødt på. Historien begynder med, at Tesla Model Y er parkeret ved en meget brugt supercharger-station uden at være tilsluttet.
at sætte stikket i en inaktiv bil: et polariserende træk
Vores medlem af fællesskabet var frustreret over at se en uberettiget besættelse af en dyrebar supercharger-plads og besluttede at tage sagen i egen hånd. De tog det modige skridt at tilslutte den inaktive Tesla i håb om, at ejeren ville pådrage sig store inaktivitetsgebyrer. “Det driver mig til vanvid, at nogle mennesker er så selvtilfredse og hensynsløse”, sagde de
Denne situation skabte blandede reaktioner i samfundet. Mens mange bifaldt handlingen, da den sikrede korrekt brug af den udpegede superopladningsplads, følte andre sig bekymrede over at pille ved en andens køretøj
Diskussionen: Selvtilstrækkelighed vs. hensynsfuld adfærd
Hændelsen satte gang i en livlig debat om etikette ved superchargerne i Tesla-fællesskabet. Mange medlemmer af fællesskabet udtrykte frustration over den voksende tendens til, at køretøjer optager supercharger-pladser uden rent faktisk at oplade. “Det er en opladningsplads. Ikke en parkeringsplads”, understregede en bruger.
Et par medlemmer påpegede, at ejerens uopmærksomhed måske var utilsigtet. “Du gør dem en tjeneste, da de tydeligvis havde travlt og glemte at sætte stikket i,” foreslog et medlem og understregede et mere lempeligt perspektiv på problemet
Rollen af tomgangsgebyrer
Gebyrer for tomgang er designet til at afskrække netop denne form for adfærd. De skal tilskynde bilisterne til at forlade pladsen, når opladningen er færdig, og sikre, at stationen forbliver tilgængelig for andre brugere. Her er et kig på effektiviteten af disse politikker:
- Idle-gebyrer tilskynder til hurtig afvikling af opladningspladser, hvilket fremmer bedre tilgængelighed og reducerer ventetiden.
- Brugerne modtager typisk påmindelser via Tesla-appen, når opladningen er færdig, for at forhindre, at der opkræves tomgangsgebyrer.
- Gebyrerne kan være betydelige og beløber sig til ca. 110 kr. pr. minut efter en vis periode, hvilket understreger vigtigheden af at handle hurtigt.
Løsninger fra den virkelige verden og forslag fra fællesskabet
Flere praktiske løsninger blev foreslået af medlemmer af fællesskabet for at løse problemet med at parkere uden at tilslutte sig:
snap, send og løs apps
Et forslag gik ud på at bruge kommunale rapporteringsværktøjer som appen “Snap, Send and Solve”, som giver brugerne mulighed for at rapportere køretøjer, der ikke overholder reglerne. I nogle tilfælde pålægger kommunerne store bøder, som kan være på omkring 14890 kr. for at parkere på en elbilplads uden at oplade.
En anden bruger sagde: “Min kommune har en ‘snap, send og løs’-app, og de er overraskende gode til at følge op på indberetninger inden for en time eller to.”
Hjælp til glemsomme bilister
Nogle medlemmer af fællesskabet mente, at den bedste tilgang var at hjælpe med at afhjælpe situationen ved simpelthen at tilslutte bilen. “De har glemt at sætte stikket i. Så det er bedst at hjælpe dem med at tilslutte den”, et forslag, der lænede sig op ad medfølelse og hjælp
Denne tilgang er baseret på troen på, at hensynsfuld adfærd og fællesskabsånd kan løse spændinger mere effektivt end straffeforanstaltninger alene.
Denne tilgang er baseret på troen på, at hensynsfuld adfærd og fællesskabsånd kan løse spændinger mere effektivt end straffeforanstaltninger alene
opbygning af en respektfuld supercharging-kultur
Den underliggende konsensus i Tesla-fællesskabet er ønsket om at opdyrke respektfuld adfærd på supercharger-stationer. Her er et par grundlæggende elementer, der kan bidrage:
- Vær opmærksom på andre: Anerkend, at supercharger-pladser er til aktiv opladning, ikke til parkering.
- Indstil påmindelser: Brug Tesla-appen til at indstille påmindelser om at flytte dit køretøj, når opladningen er afsluttet.
- Rapporter misbrug: Brug fællesskabets værktøjer og apps til at rapportere køretøjer, der ikke overholder reglerne, på passende vis.
- Hjælp andre: Overvej at tilslutte køretøjer i tomgang for at undgå gener, men gå altid forsigtigt frem.
Deltag i diskussionen: Giv dit besyv med
Delag med andre medlemmer af fællesskabet, og del dine tanker om etikette for superladere. Hvordan håndterer du situationer, hvor en Tesla er parkeret uden at være tilsluttet? Tror du, at tomgangsgebyrer er effektive, eller er der bedre løsninger?
Lad os arbejde sammen om at fremme et hensynsfuldt og respektfuldt Tesla-fællesskab, hvor alle medlemmer kan nyde godt af fordelene ved et effektivt styret supercharger-netværk.
For yderligere læsning om lignende emner, se Tesla supercharger voting Q3 2024 og Teslas skift fra elektriske busser til robotaxier.