Rimac lancerer Verne: Ny robotaxi i 2026

Få 3.500 kr. rabat på dit teslakøb

Del artiklen

Tesla Cybertruck parkeret på en åben mark

Rimac, virksomheden bag den elektriske hyperbil Rimac Nevera, har annonceret, at de har til hensigt at producere en robotaxi, og den ligner meget Teslas koncepter. Meget af det, vi har hørt om Teslas kommende robotaxi, Cybercab, er med i Rimacs autonome køretøj. Fra de to sæder til det luftige interiør og det center-skærm-fokuserede interiør, er det hele her, selvom der også er betydelige forskelle. Rimacs prototype, kaldet Verne, blev afsløret onsdag den 26. juni.

Verne Robotaxi

Verne forventes at starte driften i 2026 og er en to-sæders robotaxi, der bruger Mobileyes LiDAR-teknologi. Køretøjet forventes at være et niveau 4-autonomt køretøj, hvilket betyder, at det stadig ville kræve fjernsupport til at håndtere komplekse situationer, ligesom Waymos arbejde i San Francisco.

Verne har en 43” skærm, 17 højttalere og er angiveligt designet til at efterligne “et rum på hjul” med et “inside-out” designkoncept. Interessant nok har Verne swing-forvridende døre i stedet for almindelige døre, sammen med et adgangssystem baseret på tastatur.

Rimac siger, at de har underskrevet aftaler om at starte i 11 byer i EU, Storbritannien og Mellemøsten. De har også nævnt, at de forhandler kontrakter med yderligere 30 byer verden over.

Rimac viste også billeder af deres robotaxi-app og et konceptbygning til deres robotaxier – formodentlig et opladnings- og servicecenter.

Levedygtighed

Denne meddelelse fra Rimac er en smule usædvanlig. Som virksomhed har Rimac produceret mindre end 150 køretøjer i deres korte levetid – alle hånddesignede og håndproducerede Rimac Nevera hyperbiler. Deres evne til at skalere produktionen til mere end en håndfuld af disse Verne robotaxier, selvom de er visuelt tiltalende, er tvivlsom.

På samme front har Rimac for nylig modtaget en 200M euro bevilling fra EU som en del af en pakke til at udvikle en økonomisk genopretningsplan for Kroatien. Rimac har også modtaget 80M euro i finansiering fra Hyundai og Kia – men det var for at samarbejde om et højtydende brændselscelle elektrisk køretøj og en højtydende EV sportsvogn.

Udover det har Rimac aldrig arbejdet med autonomi – den selvkørende teknologi, der styrer Verne, er helt baseret på udliciteret arbejde fra Mobileye. Det ser ud til, at Verne vil tjene som Mobileyes reelle test på, om deres teknologi kan integreres i en robotaxiplatform på egen hånd.

Tesla brugte tidligere Mobileyes teknologi til deres egen autonomi i deres begyndelsesår (AP 1), men gik hurtigt over til at bruge deres egen vision-baserede kamerateknologi i stedet.

Sammenligning af Rimac’s robotaxi med Tesla’s

Selvom Tesla endnu ikke har afsløret Cybercab, er der flere ting, Tesla allerede har talt om for deres kommende robotaxi. En vigtig forskel mellem Rimacs vision og Teslas er, at Tesla ser ud til at forfølge den billigst mulige transport. Tesla har tidligere pralet med kørselspriser, der ville rivalisere busbilletpriser, mens Rimac ser ud til at fokusere mere på en ideel oplevelse. Selvom alle elsker ekstra luksus, vinder prisen som regel i sidste ende.

Et eksempel er Teslas enkelt center-skærm sammenlignet med Rimacs to skærme. Ud over den synlige 43” center skærm, som formodentlig ikke er en touch-skærm, har Rimac en separat skærm og kontroller mellem begge passagersæder. Teslas tilgang ser ud til at fokusere på en enkelt skærm, hvor brugeren styrer meget af bilens kontrol såsom musik og klima gennem Teslas robotaxi-app.

Et andet eksempel er Rimacs idé om at inkludere en adgangspad og skærm uden for køretøjet, så passagererne kan låse køretøjet op. Teslas tilgang til at låse et køretøj op forventes at stole på midlertidige nøgler, der er bundet til brugerens telefoner ved at bruge ultra-wideband, ligesom hvordan Teslas telefonnøgler fungerer i dag på nyere køretøjer.

Teslas tilgang til autonomi er også markant forskellig fra Mobileyes, som er afhængig af radar, LiDAR og flere kameraer end Teslas Autopilot-suite i dag.

Referencer

  • Rimac Announces ‘Verne’ Robotaxi – Comparing it to Tesla’s Upcoming Robotaxi [Photos + Video]
  • Rimac launches ‘Verne’ two-seat hatchback robo-taxi – Driving.ca
  • Rimac Launches Verne Robotaxi Brand, Promises Unique Experience for Riders
  • Rimac launches Verne brand to run a fleet of autonomous robo-taxis
  • Rimac Steals Every One of Elon Musk’s Robotaxi Ideas and Turns Them into Verne
Få 3.500 kr. rabat på dit teslakøb
Abonner
Underret om
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste Flest stemmer
Indlejret feedback
Vis alle kommentarer

Relaterede nyheder

Bybillede af motorvej med lysspor fra biler og moderne skyskrabere i baggrunden i aftenskumringen

Tesla og Rivian indgår forlig: Stor betydning

Læsetid: 2:10 min

Tesla Rivian settlement afslutter længevarende juridisk tvist om handelshemmeligheder i elbilindustrien; Rivian-aktien stiger 13%.

Se nyhed
Bybillede af motorvej med lysspor fra biler og moderne skyskrabere i baggrunden i aftenskumringen

Tesla og Uber lancerer grønt samarbejde

Læsetid: 2:33 min

Oplev Tesla og Uber samarbejdet – skift til elbiler! Få incitamenter med Tesla Model 3/Y, Supercharging og Uber Cash. Bæredygtig samkørsel i fokus.

Se nyhed
Bybillede af motorvej med lysspor fra biler og moderne skyskrabere i baggrunden i aftenskumringen

Ny 4680 batteriteknologi fra Tesla i 2026

Læsetid: 3:51 min

Tesla lancerer nye 4680 battericeller i 2026, en revolution i batteriteknologi med tørkatodeprocessen. Cybertruck og Robotaxi får markante fordele.

Se nyhed
NyhedsbrevHold dig opdateret