Tesla-brugere med ældre modeller, der stadig benytter HW3 Autopilotcomputeren, har længe efterspurgt nyt om mulige opgraderingsløsninger. Nu har Tesla taget et vigtigt første skridt i retning af et potentielt retrofit-program, ved at låse op for FSD-computerindstillinger i deres Diagnoseværktøj — ToolBox 3. Mens en egentlig fysisk HW3-retrofit af FSD-computeren endnu ikke er klar, peger ændringen på, at Tesla internt arbejder på at gøre netop dette muligt fra midt 2026.
ToolBox 3 åbner for konfigurering
Med softwareversion 2025.44 har Tesla gjort det muligt at ændre FSD-computerkonfigurationen gennem det offentligt tilgængelige ToolBox 3 diagnostisk software. Tidligere var denne funktion reserveret Tesla-internt, men nu har autoriserede tredjepartsreparatører og DIY-entusiaster også adgang. Funktionen tillader, at køretøjet genkender, hvis Autopilot-hardware er blevet udskiftet — eksempelvis fra HW3 til et fremtidigt AI4 hardwaremodul.
Dette betyder, at Tesla teknisk set nu understøtter hardwareudskiftning på systemniveau. Det gør det muligt at simulere, teste og endda installere fremtidige opgraderingsmoduler uden at vente på nye køretøjer eller dybe OEM-indgreb.
Derfor er en fysisk retrofit nødvendig
HW3 Autopilotcomputeren er ikke i stand til at håndtere de komplekse neurale netværk og AI-processer, som nyeste FSD-opdatering kræver. Især AI5-chippen, indbygget i kommende Teslaer, vil først være produktionsklar i 2027. For ikke at efterlade ejere af ældre FSD-aktiverede Teslaer i teknologisk ingenmandsland, arbejder Tesla derfor på en fysisk retrofit-løsning, der muligvis inkluderer en forenklet AI4/AI5 modul tilpasset HW3-vognens strøm- og kølekrav.
Konfigurationen, som nu kan ændres i softwaren, er et nødvendigt forstadie. Det betyder dog ikke, at retrofit er umiddelbart tilgængelig. Men det er en tydelig signalværdi fra Tesla: Fremtiden planlægges — og ejere af ældre køretøjer overvejes som en aktiv del af den.
V14-Lite: Softwarebro før hardware
Indtil de første fysiske retrofits er klar (forventet tidligst tredje kvartal 2026), udvikler Tesla en tilpasset V14-Lite FSD til HW3. Denne softwarebro vil, ifølge Elon Musk, tilbyde forbedret funktionalitet uden helt at matche AI5-baseret FSD. Her bliver det tydeligt, at Tesla forsøger at imødekomme legacy-brugere med realistiske løsninger baseret på tilgængelig hardware.
Denne mellemvej understreger ikke kun Teslas teknologiske agilitet, men også viljen til at støtte deres tidligere kunder, noget som længe har været efterspurgt i fællesskabet. Som eksempel på lignende fremtidsorienterede opdateringer kan nævnes Tesla 2025 juleopdatering, hvor funktionalitet også blev skubbet ud til ældre modeller.
Vil HW3-retrofit være tilgængelig i Danmark?
Teslas ToolBox 3 er tilgængelig globalt, og ændringerne gælder også for serviceudbydere i Danmark. Dermed er HW3-retrofit af FSD-computeren aktuelt relevant for danske ejere af ældre Teslaer. Selvom Tesla endnu ikke officielt har annonceret en retrofit-løsning i Danmark, er det sandsynligt, at den vil blive introduceret her, når (og hvis) det nye hardwaremodul bliver klar. Tilgængelighed i Danmark er derfor endnu ikke bekræftet, men systemændringen gør det sandsynligt.
Hvad betyder det for nuværende Tesla-ejere?
For ejere af HW3-biler med FSD betyder det, at deres investering ikke nødvendigvis er spildt, trods fremkomsten af hardwarebegrænsede funktioner. Med softwaren nu klargjort til konfigurationsændringer kan en fysisk fysisk retrofit af FSD blive en realitet — med mindre kompleksitet og potentielt kortere installationsperiode.
Ligeledes varsler udviklingen en ny bølge af brugertilpassede opgraderingsplaner for HW3, hvilket Tesla tidligere har været tilbageholdende med. Samlet antyder de nyeste tiltag en voksende kontinuitet i Teslas produktstrategi, hvor ældre modeller beskyttes mod forældelse — et vigtigt signal til investeringsvillige elbilbrugere.
Vil du forstå hvordan teknikere arbejder bag kulisserne?
Læs mere om værktøjer som ToolBox 3 og Teslas stigende gennemsigtighed på Tesla softwareopdatering 2025.44.
Er HW3-retrofit begyndelsen på hardwareoplåselig Tesla-framtid?
At kunne konfigurere FSD-computerens variationer åbner døren for en mere fleksibel hardwarestruktur i kommende Tesla-opdateringer. Teslas indikation på fremtidig opgraderingsstøtte af HW3 understøtter en strategi, hvor købere ikke længere skal skrotte bilen for at få nyeste funktionalitet. Kombineret med Teslas ambitioner om universel robotaxi-udrulning og Robotaxi-fremtiden, kan mulighed for hardware-retrofits vise sig at være et nødvendigt skridt — teknisk og tillidsmæssigt.
Ofte stillede spørgsmål om HW3-retrofit af FSD-computeren (FAQ)
Hvornår forventes fysisk retrofit af HW3 til at være tilgængelig?
Tesla har ikke bekræftet en dato, men retrofit forventes tidligst i tredje kvartal 2026.
Vil HW3-ejere i Danmark kunne få FSD-retrofit?
ToolBox 3-funktionerne er globale, og det er sandsynligt, at en dansk løsning vil komme, når retrofittet lanceres — men det er endnu ikke officielt bekræftet.
Hvad er forskellen på V14-Lite og fuld FSD?
V14-Lite er en tilpasset version til HW3-enheder, med nedsat funktionalitet i forhold til hvad AI5 og HW4 tilbyder, men stadig forbedret ift. eksisterende HW3-performance.
Kan jeg selv opgradere hardware hvis jeg har adgang til ToolBox 3?
Selvom konfigurationen nu er mulig, kræver fysisk hardwareudskiftning certificerede komponenter, og Tesla anbefaler professionel installation.
Er denne opdatering unik for FSD-systemet?
Ja, ændringen gælder specifikt Autopilot- og FSD-computerens konfigurationsprofil og forudsætter en opgradering af fysisk komponent.
Kilder til denne artikel
- Electrek. (2025). Tesla unlocks FSD computer upgrade config in ToolBox 3. Hentet fra: https://electrek.co/tesla-unlocks-fsd-config-toolbox3
- Tesla, Inc. (2025). Release Notes version 2025.44. Intern dokumentation.
- Musk, Elon. (2025, november). Udtalelser via X (tidligere Twitter).



