Med Tesla 2025.38 softwareopdatering tager Tesla endnu et vigtigt skridt mod fuldt autonome biler. Opdateringen bringer fundamentale ændringer til Autopilot-systemet og fremtidens selvkørende funktioner – herunder fjerningen af “Beta”-mærkningen fra Autosteer, et nyt intelligent førerovervågningssystem og geofence-baseret FSD-aktivering afhængigt af landets lovgivning.
Disse ændringer markerer en væsentlig forandring i, hvordan Teslas teknologi opfattes – ikke længere som eksperimentel, men som stabil og klar til kommerciel udrulning. Det bliver især relevant i Europa og Danmark i takt med, at Tesla forbereder introduktion af selvkørende funktioner i kommerciel drift.
Autosteer uden Beta: Autopilot nu et modent produkt
En af de mest bemærkelsesværdige ændringer i Tesla 2025.38 softwareopdatering er, at funktionen Autosteer ikke længere bærer “Beta”-betegnelsen. Det er første gang i over 10 år, at Tesla formelt klassificerer denne centrale del af Autopilot som et færdigt produkt.
Fjernelsen af Beta-navnet betyder ikke nødvendigvis, at systemet ændrer radikalt i praksis – men det signalerer Teslas egen tillid til softwarens modenhed. En vedvarende visuel opmærksomhedspåmindelse vises stadig på skærmen, hvilket sikrer, at føreren fortsat er engageret i kørslen.
Dette skift sker samtidig med, at Tesla positionerer Autopilot som standardprodukt – en retning, der længe har været forventet, men først nu implementeres.
Intelligent førerovervågningssystem med dynamiske opmærksomhedsniveauer
Som et led i Tesla 2025.38 softwareopdatering introduceres et nyt intelligent førerovervågningssystem. Her anvendes tre forskellige ikoner, der hver repræsenterer bilens selvvurderede kørselskompetence i realtid:
- Høj tillid: Hvidt hoved og øjne – føreren kan slappe mere af
- Mellem tillid: Gult symbol – føreren skal ret hurtigt vende opmærksomheden mod vejen
- Lav tillid: Rødt hoved og øjne – hurtig reaktion kræves
Systemet bruges dynamisk til at graduere kravene for førerens opmærksomhed, blandt andet for at bane vej for tekst-og-kør-scenarier, hvor bilen vurderer, om man kortvarigt kan tage øjnene væk fra vejen. Det bliver et vigtigt element i Teslas mål om en mere intuitiv og sikker køreoplevelse.
Inspirationen til dette kommer ifølge eksperter som Greentheonly fra ønsket om at minimere irriterende “attention nags” og optimere balancen mellem sikkerhed og komfort.
Geofence-baseret FSD: Landegrænser bliver digitale skillelinjer
Geofence ved landegrænser bliver også en del af Tesla 2025.38 softwareopdatering. Systemet registrerer automatisk bilens position og justerer tilgængeligheden af FSD (Full Self-Driving) baseret på lokale regulativer.
Inspireret af tidligere implementering ved den amerikansk-mexicanske grænse, vil Tesla nu bruge lignende teknologi i Europa. Dette betyder blandt andet, at bilen kan:
- Blokere FSD-funktioner ved grænsekryds
- Aktivere funktioner, når man kører ind i et land, hvor FSD er godkendt
- Give føreren opmærksomme advarsler om funktionsændringer
Systemet er direkte rettet mod at håndtere regulering af fuld selvkørende kørsel i EU, hvor lovgivningen varierer fra land til land. Tesla satser stort på denne fleksibilitet for at muliggøre hurtigere udrulning i tilladende markeder.
FSD-udrulning i Nederlandene først – hvad med Danmark?
Som Tesla bekræfter i dokumentationen bag opdateringen, vil FSD i EU-landene først blive introduceret i Nederlandene fra februar 2026. Det er endnu ikke bekræftet, hvornår Danmark følger efter, men som EU-land forventes det, at udrulningen vil ske i etaper baseret på nationale reguleringer.
Indtil da vil danske ejere i grænselande muligvis opleve, hvordan geofencede funktioner aktiveres midlertidigt, når bilen befinder sig i et godkendt naboland.
Læs også: Tesla-opdatering 2025.38 gemmer vilde nye funktioner – har du fået den?
Greentheonly afslører detaljer: Hackeren bag indsigt i opdateringen
Den uofficielle kilde til mange af detaljerne i Tesla 2025.38 softwareopdatering er den kendte Tesla-hacker Greentheonly. Gennem analyser af kodebasen opdagede han:
- Evidens for Beta-fjernelsen på Autosteer
- De forskellige dynamiske niveauer af opmærksomhedsikoner
- Geofencing-funktioners afhængighed af Land-ID
Greentheonly har tidligere dokumenteret dyb indsigt i Teslas interne udvikling og afsløret kommende funktioner måneder før officiel udrulning. Derfor betragtes hans analyser som troværdige blandt Tesla-entusiaster og fagfolk.
Læs mere om tidligere opdateringer her: Tesla FSD-opdatering v14.2 gør din kørsel smartere og tryggere
Hvad betyder opdateringen for danske Tesla-ejere?
Selvom de største ændringer i Tesla 2025.38 softwareopdatering først implementeres globalt og derefter regionalt, har nogle funktioner allerede relevans for Danmark:
- Autosteer uden Beta vil blive tilgængelig i Danmark, da fjernelsen ikke er regionsspecifik.
- Det intelligente førerovervågningssystem rulles ud globalt og vil også blive synligt i danske biler.
- FSD-geofencing bliver ikke relevant i Danmark før FSD-funktionerne officielt rulles ud her.
Fordelen for danske ejere er, at infrastrukturen i softwaren allerede nu forberedes, hvilket kan betyde hurtigere aktivering senere – uden yderligere downloads. Læs også vores relaterede artikel: Tesla softwareopdatering 2025.44 gør hverdagen smartere og grønnere.
Ofte stillede spørgsmål om Tesla 2025.38 softwareopdatering (FAQ)
Hvad betyder det, at Autosteer ikke længere er i Beta?
Det betyder, at funktionen nu betragtes som stabil og afsluttet, hvilket er en markant ændring i Teslas tilgang. Funktionen er fortsat underlagt førerovervågning, men opfattes ikke længere som eksperimentel.
Hvordan fungerer det nye intelligente førerovervågningssystem?
Systemet analyserer i realtid bilens kørselsmiljø og viser grafiske ikoner, der indikerer, hvor aktivt føreren skal overvåge kørslen. Dette justeres automatisk baseret på situationens kompleksitet.
Hvornår kommer FSD til Danmark?
Det er endnu ikke bekræftet, hvornår fuld selvkørsel (FSD) bliver rullet ud i Danmark. Nederlandene starter i februar 2026, og Danmark kan følge efter, når nationale regler tillader det.
Hvem er Greentheonly, og hvorfor er hans oplysninger vigtige?
Greentheonly er en kendt Tesla-hacker, der analyserer softwareændringer og deler detaljerede indsigter, ofte før Tesla selv offentliggør dem. Hans analyser er anset for at være fagligt solide.
Hvordan påvirker geofence-systemet mig som dansk Tesla-ejer?
Det får først direkte betydning, når du krydser til eller fra lande, hvor FSD er tilladt/ikke tilladt. Indtil da er funktionen forberedt, men ikke aktiv i Danmark.
Kilder til denne artikel
Greentheonly (2024). “Analysis of Tesla 2025.38 Update Codebase.” Tesla software reverse engineering, GitHub documentation.
Tesla Inc. (2024). “Release Notes for Software Update 2025.38,” Tesla Vehicle Software Documentation.
EU Commission (2023). “Legal Framework for Autonomous Vehicles in Europe.” Transport and Mobility Studies.
The Verge (2024). “Tesla Removes ‘Beta’ from Autopilot Autosteer Functionality.” 12. februar 2024.
TechCrunch (2024). “Inside Tesla’s Future FSD Plans for the EU,” Interview with Regulatory Analysts, 19. januar 2024.



