Med den seneste version af Tesla FSD-version 14.2.1 tager Tesla endnu et skridt mod fuld autonomi. Den polemiske, men teknologisk imponerende funktion tillader nu såkaldt “øjenfri kørsel” i særlige trafikale kontekster. Førere kan eksempelvis sende en SMS, hvis bilen er standset eller befinder sig i lavrisikosituationer. Denne udvikling skaber debat om ansvarsfordeling ved autonom kørsel, og ikke mindst hvordan førernes adfærd påvirkes, nu hvor funktionalitet og kommunikation omkring opmærksomhedsniveauet er under forandring.
Tesla FSD v14.2.1 tillader mobilbrug i specifikke trafikforhold
Traditionelt har Tesla været restriktiv over for distraktion under kørslen – især ved brug af håndholdte enheder som mobiltelefoner. Men Tesla FSD v14.2.1 ændrer på dette ved at legitimere kortvarig mobilanvendelse, så længe køretøjet befinder sig i definerede situationer, såsom stop-and-go-trafik eller lavt tempo i lave risikoområder. Det sker dog uden at overtage det juridiske ansvar fra føreren.
Programmeringen tillader i praksis mobilbrug under kørsel i Tesla FSD uden de vanlige advarsler, hvis systemet vurderer, at situationen ikke kompromitterer trafiksikkerheden. Funktionen ligner på overfladen en niveau 3 autonom kørsel, som f.eks. Mercedes’ Drive Pilot tilbyder, men her slutter ligheden – for modsat Mercedes overgår ansvarsplaceringen ikke til producenten.
Lovgivning spænder ben for øjenfri kørsel – eller gør den?
Da Tesla ruller denne funktionalitet ud globalt, opstår spørgsmålet: Er det lovligt? Det afhænger af, hvor man kører. I bl.a. Florida og Texas er der lovgivningsmæssig plads til brug af håndholdte enheder, så længe bilen er standset ved fx rødt lys. I modsætning hertil har stater som Californien og byer som Los Angeles langt strengere regler – også ved stilstand.
Derfor afspejler funktionen et forsøg på at tilpasse sig den komplekse juridiske virkelighed i USA. Tesla selv har endnu ikke bekræftet funktionens understøttelse uden for USA. Tilgængelighed i Danmark er endnu ikke bekræftet, da national lovgivning i EU og DK generelt forbyder håndholdt enhedsanvendelse under al form for kørsel – også ved stilstand i trafikken.
Forskellen mellem Mercedes Drive Pilot og Tesla FSD
Mercedes har med deres Drive Pilot opnået en certificeret niveau 3 autonom kørsel, hvilket medfører, at bilen – og dermed producenten – har ansvaret under visse betingelser. Dette gælder fx under tæt trafik under 60 km/t og på særligt godkendte motorveje, hvor bilen overtager beslutningstagningen fuldt.
Denne forskel er altafgørende: Tesla tillader ganske vist øjenfri kørsel i Tesla i korte glimt, men overlader samtidigt hele ansvarsfordelingen ved autonom kørsel til føreren. Det betyder, at hvis en ulykke opstår, hæfter føreren stadig – selvom FSD v14.2.1 var aktiv og tillod forbindelse til mobiltelefonen. Derfor er funktionen teknologisk ambitiøs – men juridisk og etisk kontroversiel.
Læs også: Nu kan du prøve Tesla Fuld Selv-Kørsel gratis i 30 dage
Nye opmærksomhedsikoner i softwarekoden afslører fremtidige instruktionsmetoder
Inde i Tesla’s kildekode har udviklere opdaget nye grafiske elementer, der indikerer forskellige grader af førerens opmærksomhed. Disse opmærksomhedsikoner i Tesla kildekode ligner trininddelte advarsler, som vil kommunikere, hvor meget øje kontakt og interaktion føreren skal yde – afhængigt af situationen.
Dette kunne potentielt skabe mere præcis og kontekstuel førerkrav og kommunikation i FSD, så brugeren får bedre forståelse for, hvornår bilen kræver opmærksomhed. Det vil være særlig vigtigt i udviklingen af funktioner, der kan nærme sig formel certificering som niveau 3.
Se tidligere dækning: Sådan “ser” bilen: Tesla FSD-visualisering gør autonomi synlig
Et skridt mod fremtiden, men med bagsiden af frihed
Elon Musk og Tesla tager med denne opdatering endnu et ambitiøst skridt mod en fremtid, hvor bilen selv tager ansvar. Men i praksis er dette stadig langt fra virkelighed. Ved at tillade kortvarig mobilbrug under kørsel i Tesla FSD uden at acceptere nogen form for ansvar, placerer Tesla stadig hele risikoen på føreren – trods teknologiens stigende kompleksitet.
Mens Mercedes som nævnt løfter overliggeren med ansvarstagende AI-løsninger, vælger Tesla en mere pragmatisk rute. Det store spørgsmål er: Kan brugerne forstå, hvornår de kan stole på bilen – og hvornår de stadig er ansvarlige?
Læs også: Tesla FSD-kameraopgradering: Ny sensor løfter autonom kørsel til næste niveau
Ofte stillede spørgsmål om Tesla FSD-version 14.2.1 (FAQ)
1. Er det lovligt at bruge mobilen, mens FSD kører bilen?
Det afhænger af lokale love. I USA varierer reglerne fra stat til stat. I Danmark og resten af EU er håndholdt brug af mobil under kørsel fortsat ulovligt – også med Tesla FSD aktivt.
2. Tager Tesla ansvar for bilens handlinger under FSD v14.2.1?
Nej. I modsætning til Mercedes’ Drive Pilot er føreren selv 100% ansvarlig, selvom FSD tillader øjenfri brug kortvarigt.
3. Hvornår bliver funktionen tilgængelig i Danmark?
Tilgængelighed i Danmark er endnu ikke bekræftet. Tesla har ikke meldt noget ud om planlagt udrulning i Europa.
4. Hvad betyder de nye opmærksomhedsikoner?
Ikonerne repræsenterer varierende grader af føreropmærksomhed, som Tesla muligvis vil bruge i fremtidige softwareopdateringer for bedre at guide brugeren.
5. Kan jeg købe FSD med en ny Tesla Model Y?
Ja, og det kan være en fordel at kombinere FSD med økonomitips ved køb – læs mere i dette indlæg.
Kilder til denne artikel
- Musk, E. (2024). Twitter post om nyt FSD 14.2.1 release. @ElonMusk
- California Vehicle Code § 23123.5 (om mobilbrug ved kørsel)
- Mercedes-Benz (2023). “Drive Pilot ansvarspolitik” – Pressemeddelelse
- Tesla, Inc. (2024). Tesla Owner’s Manual – Software release notes v14.2.1



