Med Tesla FSD (Full Self-Driving) bevæger verdens mest kendte elbilproducent sig endnu tættere på visionen om fuld autonomi. Den kommende mulighed for at sende tekstbeskeder under kørsel markerer et væsentligt skridt for Teslas softwareplatform – og en banebrydende udvikling i bilindustriens historie. Funktionaliteten, som er planlagt til udrulning i versionerne FSD version 14.2 og FSD version 14.3, er et led i Teslas strategi for gradvis reduktion af førerovervågning.
Men hvad betyder det reelt for dig som Tesla-ejer i Danmark, og hvordan adskiller denne funktion sig fra almindelig Autopilot? Vi dykker ned i detaljerne bag teknologien, sikkerheden og de regulatoriske implikationer.
Hvad betyder “tekstbeskeder under kørsel med FSD”?
Den nye funktion tillader førere at sende korte SMS-beskeder, mens bilen kører på FSD – uden at de konstant skal overvåge selve kørslen. Dette gøres muligt i de øjeblikke, hvor softwaren har høj selvtillid i forhold til omgivelserne, f.eks. ved motorvejskørsel under stabile forhold. Det er vigtigt at påpege, at dette ikke gør FSD til et fuldt autonomt system endnu, men det repræsenterer en nedsat føreropmærksomhed med FSD og en tillidserklæring til systemets præcision.
Elon Musk har tidligere udtalt, at mange brugere deaktiverer FSD for at sende beskeder og derefter genaktiverer det. Med den nye funktion håber Tesla at fastholde FSD-aktivitet – hvilket på sigt kan vise sig sikrere end constant udveksling imellem fører og system.
Sikkerhedsdata understøtter Teslas strategi
Ifølge officielle Tesla-data har kørsel med Tesla FSD, eksklusiv Autopilot, resulteret i hele 85% færre ulykker end menneskelig kørsel. Det betyder potentielt 35.000 undgåede dødsfald og 2 millioner færre skader. Disse sikkerhedsdata for Tesla FSD er fundamentet i Teslas argumentation over for myndigheder som NHTSA og danner baggrund for de lempede krav til førerovervågning.
Den amerikanske NHTSA vurderer stadig Teslas tilgang. Tilgængeligheden for danske brugere er endnu ikke bekræftet, da det herhjemme forudsætter tilsagn fra Trafikstyrelsen og eventuelle EU-regler. Vi følger sagen tæt.
FSD version 14.1 og op – trinvis udrulning
Nuværende brugere af FSD v14.1.x har allerede bemærket forbedringer i bykørsel, reaktionshastighed og rutevalg. Funktionen, der skal tillade texting, rulles sandsynligvis ud i versionerne FSD version 14.2 og FSD version 14.3, som ventes lanceret inden årets udgang.
I tidligere opdateringer af FSD v14 har Tesla fokus på sammensmeltning af FSD og Autopilot, så funktionsparitet og grænseflade bliver mere intuitive. Dette danner grobund for sammenhængende køre- og overvågningslogik i de kommende tekstfunktioner.
Teknologi bag beskedsystemet i FSD
Det planlagte beskedsystem opererer ud fra, hvornår bilen kan vurdere med høj præcision, at omgivelserne tillader nedsat opmærksomhed fra føreren. Ved disse tidspunkter vil brugere se en notifikation, hvor de midlertidigt kan interagere med fx beskeder uden at aktivere rat-monitorering.
Systemet klassificerer omgivelser på baggrund af sensordata, historik og realtidsanalyse – en teknologi Tesla har forfinet i deres seneste FSD-opdatering i udlandet. Dette er ikke blot en sikkerhedsfeature, men også begyndelsen på fremtidige initiativer, hvor brugeren i længere perioder vil kunne overlade kontrollen helt – på betryggende vilkår.
Er funktionen til tekstbeskeder under kørsel lovlig i Danmark?
Det er endnu uvist, om den tekstbaserede funktion bliver rullet ud i Danmark. I henhold til gældende færdselslovgivning må føreren af et køretøj ikke benytte håndholdte elektroniske enheder under kørsel – heller ikke i semi-autonome biler. Derfor afhænger muligheden for tekstbeskeder med FSD af både NHTSA-regulering af FSD og en fremtidig vurdering fra danske trafikmyndigheder.
I mellemtiden bør danske ejere holde øje med deres softwareversion og læse mere om integration af FSD-versioner i Danmark.
Sådan installerer du Tesla FSD-opdateringer
Opdateringer som FSD version 14.2 og FSD version 14.3 distribueres OTA (Over the Air), og installering kræver, at bilen er parkeret og tilkoblet WiFi eller mobildata. For at sikre installationen:
- Hold bilen på strøm og online
- Aktiver “Advanced” under Software–Indstillinger
- Bekræft tilstrækkelig lagringsplads og systemopdatering
Efter installation får du adgang til FSD-funktioner afhængigt af geografi og regulatoriske rammer.
Læs også: Tesla overrasker: Nye FSD-visualiseringer aktiveret via server
Fremtiden for fuld autonom kørsel uden førerovervågning
Med fuld autonom kørsel uden førerovervågning som Teslas ultimative mål, er beskedfunktionen blot begyndelsen. Elon Musk har foreslået, at version 14.3 vil kunne opnå niveauer af autonomi, hvor “du kan falde i søvn og vågne op ved destinationen”. Om det bliver en realitet i 2025, vil tiden – og regulatorerne – afgøre.
Indtil da repræsenterer beskedfunktionen et vigtigt skridt for Teslas ambition om en bil, der er mere sikker end menneskelig kørsel – og måske endnu en milepæl i fremtidens mobilitet.
Læs mere: Tesla ændrer ordlyd om Autopilot-sikkerhed – men hvorfor nu?
Ofte stillede spørgsmål om Tesla FSD (FAQ)
Hvad er forskellen på Autopilot og Tesla FSD?
Autopilot er Teslas basis-førerstøttesystem med bl.a. adaptiv fartpilot og vejbaneassistent. FSD er en udvidet pakke, der tillader aktiv navigation på motorvej, styring i bytrafik og parkering, og nu – muligvis – tekstbeskeder under kørsel.
Hvornår kan man sende beskeder under FSD-kørsel?
Når FSD-systemet vurderer, at det har styr på omgivelserne, aktiveres en funktion, der midlertidigt tillader korte beskeder. Dette sker kun under sikre forhold.
Er funktionen tilgængelig i Danmark?
Funktionen er endnu ikke bekræftet til Danmark. Det afhænger af godkendelse fra nationale trafikmyndigheder og eventuel EU-regulering.
Hvordan opdaterer man til FSD version 14.3?
Via bilens indstillinger: Gå til “Software” → vælg “Advanced” → tilslut til WiFi → vent på OTA-opdatering. Bilen skal være i parkering under installation.
Er det sikkerhedsmæssigt forsvarligt at sende beskeder under FSD?
Tesla hævder, at systemet reducerer ulykker med 85% ift. menneskelig kørsel. Beskedfunktionen aktiveres kun under sikre forhold, men afhænger stadig af brugerens ansvar og opmærksomhed.
Kilder til denne artikel
- Tesla Inc. (2025). Shareholder Meeting Transcript, June 2025.
- National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). (2024). Vehicle Automation Framework.
- Teslahub.dk interne artikeldatabase.



