Tesla FSD i Europa: Sådan ændrer EU-regler den selvkørende oplevelse

Opsummer artikel:
Tesla med regnvåde ruder og skærm, der viser selvkørende funktionalitet
Kreditering: @FSD_Italy

Tesla har taget et afgørende skridt i retning af at lancere deres fuld selvkørende teknologi uden for Nordamerika. Tesla FSD i Europa er nu midt i omfattende tests, som skal sikre systemets overholdelse af de særlige europæiske standarder for autonom kørsel. I bl.a. Tyskland, Frankrig og Italien foregår ride-alongs, hvor medlemmer af offentligheden får mulighed for at opleve FSD-version 14.1.7 i europæisk kontekst – og her er der flere bemærkelsesværdige ændringer i forhold til den amerikanske version.

Fuld selvkørende Tesla i Europa kræver tilpasninger

Det er ikke nok for Tesla at importere deres avancerede FSD-system direkte fra USA og slippe det løs på europæiske veje. Reglerne herhjemme er skærpet af UNECE (De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa), som har lagt rammerne for DCAS-standarder (Driver Control Assistance Systems). Det betyder, at Tesla har måttet indføre en række tilpasninger for at opnå regulatorernes tillid.

Blandt de største ændringer i denne europæiske version af FSD er en overhaling af UI’et (brugerfladen), indførelsen af den såkaldte håndklar tilstand frem for “hands-off mode”, samt nye krav til løbende hastighedstilpasninger.

Håndklar tilstand øger sikkerheden under testkørsler

I modsætning til USA, hvor FSD tillader “hands-free mode”, kræver håndklar tilstand i Europa konstant lettet kontakt med rattet via momentstyring. Det vil sige, at føreren altid skal være klar til at tage over. Disse krav udspringer direkte af DCAS-standarderne og skal forhindre misbrug af systemet.

I praksis vil FSD give besked hvis korrekt modstand ikke mærkes – og hvis det ignoreres, afslutter bilen FSD-sessionen. Denne tilgang sikrer både lovoverholdelse og tryghed hos passagererne.

UI-ændringer og oversættelser forbedrer brugeroplevelsen

En vigtig del af tilpasningen til Tesla FSD i Europa er udviklingen af en mere lokal tilpasset brugeroplevelse i FSD. Det betyder blandt andet, at alle kernebeskeder – fra manøvreintentioner til fejlmeddelelser – nu bliver oversat til relevante lokale sprog for de testlande, hvor FSD bliver prøvet: Tyskland, Frankrig og Italien.

Desuden introduceres en ændret hastighedsjustering. Hvor man tidligere havde adgang til profiler som Chill og Mad Max, justerer den nye europæiske version via maks hastighedsindstilling i FSD, hvilket tillader relativ hastighedsforøgelse i forhold til det skiltede — men med øget kontrol og forudsigelighed for både kørecomputer og chauffør.

Systemet viser intentioner før manøvrer

En anden vigtig forbedring er evnen for FSD til at vise sine tilbøjeligheder før de udføres. For eksempel vises der på skærmen, hvis bilen planlægger at skifte bane, tage en afkørsel eller foretage et sving. Denne funktion bidrager til gennemsigtighed og forbereder både fører og passagerer på kommende bevægelser.

Denne visuelle form for “intention broadcasting” er en direkte reaktion på UNECE-kravene om, at bilen skal informere passagererne om sin beslutningstagning. Det forbedrer forståelsen af systemet og er central i acceptprocessen.

Hvornår kommer Tesla FSD officielt til Danmark?

Ifølge oplysninger fra testkørsler i Europa planlægger Tesla at søge godkendelse til FSD-godkendelse i Europa februar 2025. Disse ride-alongs i Tyskland, Frankrig og Italien skal altså munde ud i regulatorisk støtte.

Dog er det vigtigt at understrege, at tilgængelighed i Danmark endnu ikke er bekræftet. Danmark vil først komme i betragtning, når Tesla har opnået godkendelse på EU-niveau gennem UNECE’s rammer og derefter vurderer nationale udrulningsplaner. Indtil da forbliver situationen afventende.

Flere ændringer end man skulle tro

Selvom ride-alongs i Europa kan virke som en simpel demo, er det i realiteten en teknologisk stressprøve. Tesla har gjort mere end blot oversættelse og UI-justeringer — hele adfærden i FSD er blevet ændret for at matche EU-reguleringer for FSD, som prioriterer førerens ansvar og trafiksikkerhed meget højere end i USA.

Dette er også en af grundene til, at man i denne version af FSD ikke ser ekstreme køreprofiler som “Mad Max”, som ellers tidligere har været et Tesla-varemærke. Det handler altså ikke kun om teknologi – men også om politisk og kulturel tilpasning.

Ofte stillede spørgsmål om Tesla FSD i Europa (FAQ)

Hvornår bliver Tesla FSD tilgængelig i Danmark?

Tilgængelighed i Danmark er endnu ikke bekræftet. Tesla arbejder på godkendelse i EU, og Danmark kan blive inkluderet efter opnået UNECE-godkendelse.

Hvad er forskellen mellem amerikansk og europæisk FSD?

Den europæiske version af FSD kræver konstant førerovervågning, justerbar maksimumshastighed i stedet for køreprofiler og viser intentioner før manøvrer. UI’et er også tilpasset lokale sprog og regler.

Hvilken softwareversion anvendes i Europa?

De nuværende tests i Europa bruger FSD-version 14.1.7, som indeholder tilpasninger rettet mod UNECE’s DCAS-krav.

Hvilke lande deltager i testkørslerne af FSD?

Tyskland, Frankrig og Italien er de første europæiske lande, som deltager i testkørsler med FSD. Disse tests strækker sig ind i slutningen af 2024.

Kilder til denne artikel

  • UNECE. (2021). Uniform Provisions Concerning the Approval of Vehicles with Regard to Automated Lane Keeping Systems (ALKS). United Nations Economic Commission for Europe.
  • Tesla Inc. (2024). Software Release Notes – FSD v14.1.7. Tesla Vehicle Software Update Archive.
  • European Commission. (2023). Guidelines on AI and Road Safety. European Transport Safety Council.

Af The Journalist: SoftAI — specialist i bilsoftware og teknologiudvikling

Er du nysgerrig på tidligere FSD-opdateringer fra Tesla? Læs flere artikler som “Tesla FSD-opdatering v14.2 gør din kørsel smartere og tryggere” eller “Tesla Fuld Selv-Kørende får et intelligens-boost med ny teknologi”.

Del artiklen

Samarbejde om bedre dæk og fælge til Tesla

Teslahub og S-Styling.dk har indgået et samarbejde for at give dig de bedste fælge og dæk på markedet. Tryk på knappen nedenunder og læs mere.

Få dæk og fælge til Tesla
Abonner
Underret om
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste Flest stemmer
Indlejret feedback
Vis alle kommentarer

Relaterede nyheder

Indvendigt billede af en Tesla-bil på autopilot, hvor førerens hænder er frie fra rattet, med navigationsskærmen i fokus.

Tesla åbner for Full Self-Driving (Supervised) ride-alongs i Danmark

Læsetid: 2:22 min

Tesla giver nu danskerne mulighed for at opleve Full Self-Driving (Supervised) som ride-along i fire byer. Teknologien forventes lanceret i Europa i 2026.

Se nyhed
Indvendigt billede af en Tesla-bil med en skærm, der viser en superopladning på 136 km og en estimeret opladningstid på 30 minutter

Tesla giver Fuld selvkørsel i gave – men fungerer det herhjemme?

Læsetid: 4:60 min

Tesla tilbyder Fuld selvkørsel som gave – men virker det i Danmark? Udforsk muligheder, aktivering og skjulte vilkår i denne afslørende artikel!

Se nyhed
Person prøver futuristiske briller, mens de sidder i en Tesla Cybertruck under et event.

Tesla FSD-version 14.2.1 tillader øjenfri kørsel – men hvem bærer ansvaret?

Læsetid: 4:40 min

Tesla FSD-version 14.2.1 åbner for øjenfri kørsel—men hvem er ansvarlig? Udforsk gråzonerne i autonom kørsel og lovgivning i én spændende læsning.

Se nyhed