Tesla har taget et afgørende skridt i retning af at lancere deres fuld selvkørende teknologi uden for Nordamerika. Tesla FSD i Europa er nu midt i omfattende tests, som skal sikre systemets overholdelse af de særlige europæiske standarder for autonom kørsel. I bl.a. Tyskland, Frankrig og Italien foregår ride-alongs, hvor medlemmer af offentligheden får mulighed for at opleve FSD-version 14.1.7 i europæisk kontekst – og her er der flere bemærkelsesværdige ændringer i forhold til den amerikanske version.
Fuld selvkørende Tesla i Europa kræver tilpasninger
Det er ikke nok for Tesla at importere deres avancerede FSD-system direkte fra USA og slippe det løs på europæiske veje. Reglerne herhjemme er skærpet af UNECE (De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa), som har lagt rammerne for DCAS-standarder (Driver Control Assistance Systems). Det betyder, at Tesla har måttet indføre en række tilpasninger for at opnå regulatorernes tillid.
Blandt de største ændringer i denne europæiske version af FSD er en overhaling af UI’et (brugerfladen), indførelsen af den såkaldte håndklar tilstand frem for “hands-off mode”, samt nye krav til løbende hastighedstilpasninger.
Håndklar tilstand øger sikkerheden under testkørsler
I modsætning til USA, hvor FSD tillader “hands-free mode”, kræver håndklar tilstand i Europa konstant lettet kontakt med rattet via momentstyring. Det vil sige, at føreren altid skal være klar til at tage over. Disse krav udspringer direkte af DCAS-standarderne og skal forhindre misbrug af systemet.
I praksis vil FSD give besked hvis korrekt modstand ikke mærkes – og hvis det ignoreres, afslutter bilen FSD-sessionen. Denne tilgang sikrer både lovoverholdelse og tryghed hos passagererne.
UI-ændringer og oversættelser forbedrer brugeroplevelsen
En vigtig del af tilpasningen til Tesla FSD i Europa er udviklingen af en mere lokal tilpasset brugeroplevelse i FSD. Det betyder blandt andet, at alle kernebeskeder – fra manøvreintentioner til fejlmeddelelser – nu bliver oversat til relevante lokale sprog for de testlande, hvor FSD bliver prøvet: Tyskland, Frankrig og Italien.
Desuden introduceres en ændret hastighedsjustering. Hvor man tidligere havde adgang til profiler som Chill og Mad Max, justerer den nye europæiske version via maks hastighedsindstilling i FSD, hvilket tillader relativ hastighedsforøgelse i forhold til det skiltede — men med øget kontrol og forudsigelighed for både kørecomputer og chauffør.
Systemet viser intentioner før manøvrer
En anden vigtig forbedring er evnen for FSD til at vise sine tilbøjeligheder før de udføres. For eksempel vises der på skærmen, hvis bilen planlægger at skifte bane, tage en afkørsel eller foretage et sving. Denne funktion bidrager til gennemsigtighed og forbereder både fører og passagerer på kommende bevægelser.
Denne visuelle form for “intention broadcasting” er en direkte reaktion på UNECE-kravene om, at bilen skal informere passagererne om sin beslutningstagning. Det forbedrer forståelsen af systemet og er central i acceptprocessen.
Hvornår kommer Tesla FSD officielt til Danmark?
Ifølge oplysninger fra testkørsler i Europa planlægger Tesla at søge godkendelse til FSD-godkendelse i Europa februar 2025. Disse ride-alongs i Tyskland, Frankrig og Italien skal altså munde ud i regulatorisk støtte.
Dog er det vigtigt at understrege, at tilgængelighed i Danmark endnu ikke er bekræftet. Danmark vil først komme i betragtning, når Tesla har opnået godkendelse på EU-niveau gennem UNECE’s rammer og derefter vurderer nationale udrulningsplaner. Indtil da forbliver situationen afventende.
Flere ændringer end man skulle tro
Selvom ride-alongs i Europa kan virke som en simpel demo, er det i realiteten en teknologisk stressprøve. Tesla har gjort mere end blot oversættelse og UI-justeringer — hele adfærden i FSD er blevet ændret for at matche EU-reguleringer for FSD, som prioriterer førerens ansvar og trafiksikkerhed meget højere end i USA.
Dette er også en af grundene til, at man i denne version af FSD ikke ser ekstreme køreprofiler som “Mad Max”, som ellers tidligere har været et Tesla-varemærke. Det handler altså ikke kun om teknologi – men også om politisk og kulturel tilpasning.
Ofte stillede spørgsmål om Tesla FSD i Europa (FAQ)
Hvornår bliver Tesla FSD tilgængelig i Danmark?
Tilgængelighed i Danmark er endnu ikke bekræftet. Tesla arbejder på godkendelse i EU, og Danmark kan blive inkluderet efter opnået UNECE-godkendelse.
Hvad er forskellen mellem amerikansk og europæisk FSD?
Den europæiske version af FSD kræver konstant førerovervågning, justerbar maksimumshastighed i stedet for køreprofiler og viser intentioner før manøvrer. UI’et er også tilpasset lokale sprog og regler.
Hvilken softwareversion anvendes i Europa?
De nuværende tests i Europa bruger FSD-version 14.1.7, som indeholder tilpasninger rettet mod UNECE’s DCAS-krav.
Hvilke lande deltager i testkørslerne af FSD?
Tyskland, Frankrig og Italien er de første europæiske lande, som deltager i testkørsler med FSD. Disse tests strækker sig ind i slutningen af 2024.
Kilder til denne artikel
- UNECE. (2021). Uniform Provisions Concerning the Approval of Vehicles with Regard to Automated Lane Keeping Systems (ALKS). United Nations Economic Commission for Europe.
- Tesla Inc. (2024). Software Release Notes – FSD v14.1.7. Tesla Vehicle Software Update Archive.
- European Commission. (2023). Guidelines on AI and Road Safety. European Transport Safety Council.
Af The Journalist: SoftAI — specialist i bilsoftware og teknologiudvikling
Er du nysgerrig på tidligere FSD-opdateringer fra Tesla? Læs flere artikler som “Tesla FSD-opdatering v14.2 gør din kørsel smartere og tryggere” eller “Tesla Fuld Selv-Kørende får et intelligens-boost med ny teknologi”.



