Hvor mange Tesla-ejere investerer egentlig i Full Self-Driving (FSD)? Det spørgsmål blev endelig besvaret, da Tesla afslørede hidtil skjult data om FSD-anskaffelsesgrad blandt deres bilkøbere. Denne oplysning åbner et nyt kapitel i forståelsen af, hvor tæt vi er på fuld autonom kørsel og hvilken rolle forbrugerne spiller i denne udvikling.
Model S og X fører an i FSD-køb
Ifølge Tesla køber mellem 50-60 % af alle nye Model S og Model X-ejere FSD direkte ved bilens køb. Denne høje FSD-købsrate for Model S og Model X skyldes flere faktorer, herunder at FSD er inkluderet i den nyligt introducerede Luxe-pakke. Denne pakke er målrettet premiumkundesegmentet og forudinstalleres i luksusmodellerne, især i USA.
Tesla har desuden økonomisk struktureret FSD som en attraktiv investering for high-end bilister gennem Luxe-pakken med FSD, som tilbyder både status og bekvemmelighed. Denne brugerprofil, som værdsætter teknologi og komfort, bidrager markant til den høje FSD-anskaffelsesgrad blandt disse modeller.
Model 3 og Y følger med – i eget tempo
Mens de billigere Model 3 og Model Y stadig halter efter, opleves en stigende FSD-anskaffelsesgrad hos Tesla også i disse køretøjer. Ifølge seneste tal befinder FSD-take rate sig i “teenage”-procenter – altså mellem 10-19 %. Selvom det er lavere end Model S/X, repræsenterer det stadig millioner af aktive brugere og datakilder til Teslas AI-træning og FSD-opdateringer V12-V14 og brugervenlighed.
Meget af stigningen i interessen for FSD blandt Model 3 og Y-ejere tilskrives forbedrede softwareoplevelser og flere tilvalgsmodeller, især FSD-abonnement versus engangs køb. Disse fleksible muligheder sænker adgangsbarrieren og gør fuld autonomi mere tilgængelig for det bredere publikum.
FSD-overførsel skaber ny interesse
En væsentlig drivkraft bag det øgede FSD-køb er Teslas beslutning om at tillade FSD-overførsel til ny bil. Tidligere mistede man adgangen til FSD ved videresalg, men denne politiske ændring har gjort FSD til en “vedvarende” investering – noget mange bilejere med langsigtede planer finder attraktivt.
Ved at eliminere denne friktionsfaktor har Tesla givet incitament til flere at tage skridtet og inkludere FSD, især nu hvor det kobles med fremtidens Robotaxi Tesla 2025 og autonom kørsel uden opsyn.
FSD-prisændringer: Mere værdi for færre penge
Tesla har gentagne gange justeret prisen på FSD, som nu er mere tilgængelig end nogensinde før. For cirka 18 måneder siden sænkede Tesla prisen med flere tusinde dollars (omkring 20.000–30.000 DKK), og det har for alvor flyttet nålen for FSD-prisændringer hos Tesla. Indgangen til markedet har aldrig været så økonomisk overkommelig, samtidig med at ydelsen forbedres i hver ny version.
Softwarepakkerne V12 til V14 har forvandlet FSD fra et eksperimentelt system til en reel assistent i dagligdagen. Kunderne rapporterer mere ‘menneskelig’ opførsel fra FSD, og FSD-opdateringer implementeres nu hurtigere og mere globalt end nogensinde.
Fra købsmodel til abonnementsbølge
Et andet skift i FSD-anskaffelsesgrad kommer fra Teslas abonnementsmodel, introduceret for at gøre teknologien mere fleksibel og testbar. Flere vælger i dag at prøve FSD med månedlig betaling for derefter at opgradere til permanent licens, hvis de er tilfredse med ydeevnen.
Ifølge Tesla skyldes stigningen også bedre opfattede resultater på landevej og i bykørsel – en udvikling som begyndte med FSD version 11 og som forbedredes i V12 og V13, og nu i FSD V14-opdateringen.
Robotaxi-planer smitter af på FSD-interesse
Den kommende Robotaxi Tesla 2025 og autonom kørsel uden opsyn spiller også en rolle. Elon Musk har gentagne gange udtalt, at FSD vil danne rygraden i en selvkørende taxaflotte. Den forventede lancering allerede i slutningen af 2025 har skabt ny buzz og driver interessen for FSD som en potentiel investering frem for blot et praktisk værktøj.
Derfor vælger mange Tesla-ejere i dag FSD ikke kun for dens funktion i dag, men for det værdiøkende potentiale i fremtiden via Teslas selvejende robotaxiflåde. Ifølge seneste opdateringer fra Austin går det stærkt med udviklingen.
FSD-anskaffelsesgrad som strategisk datakilde
Højere FSD-anskaffelsesgrad betyder ikke kun højere omsætning – det producerer også vigtig køredata, som Tesla bruger til at træne og forbedre FSD-algoritmer. Jo flere aktive brugere, desto hurtigere og mere præcis bliver udviklingen af autonom kørsel.
Tesla har derfor aktivt arbejdet på at udbrede FSD gennem flere kanaler: prisjusteringer, overtagelsesincitamenter og produktkvalitet. Disse arbejder sammen i en positiv feedback-loop, hvor forbedringer skaber højere adoption – hvilket igen fører til flere forbedringer.
Oplev robotkørsel i praksis
Er du nysgerrig på den ægte brugeroplevelse? Læs hvordan FSD fungerer i virkeligheden i denne artikel om Teslas FSD-abonnement, inkl. tips til hvordan du aktiverer det ved levering.
Ofte stillede spørgsmål om FSD-anskaffelsesgrad (FAQ)
Hvad betyder FSD-anskaffelsesgrad?
Det er den procentdel af Tesla-ejere, der vælger at købe eller abonnere på Full Self-Driving-pakken til deres bil.
Hvad er FSD-take rate for Model S og X?
Mellem 50 % og 60 % af nye købere af Model S og X vælger FSD, især pga. Luxe-pakkeløsningen i USA.
Kan jeg overføre FSD til en ny bil?
Ja. Tesla tillader nu én gangs overførsel af FSD fra en tidligere bil til en ny i forbindelse med køb.
Hvad er forskellen på FSD abonnement og engangskøb?
Abonnement giver dig adgang til FSD månedligt uden at eje licensen, mens engangskøb er permanent og knyttet til bilens identitet (med overførselsmulighed).
Vil FSD blive en del af Teslas Robotaxi-netværk?
Ja. Tesla planlægger at basere hele deres robotaxiflåde på FSD-software, som skal køre uden menneskelig overvågning fra 2025.
Kilder til denne artikel
- Moravy, L. (2025). Interview i Jay Leno’s Garage. NBC Universal.
- Tesla Inc. (2025). Software Update Notes FSD v13-v14. Tesla.com
- Electrek (2025). “Tesla får rekordhøj FSD-aktiveringsrate blandt Model S/X-ejere.” Electrek.co