Juli 6, 2024
For at imødegå dette planlægger Rivian en drastisk udvidelse af sine Spaces, med over 40, der åbner i løbet af 2024 og 2025. Dette bliver Rivians største indsats for at nå massemarkedet og vil være afgørende i deres bestræbelser på at blive Teslas største konkurrent.
Volkswagen-investering
Den første punkt på listen var selvfølgelig annonceringen af joint venture med Volkswagen. Opkaldet bekræftede, at VW vil yde den første investering på $1 milliard, sammen med de $4 milliarder planlagt til 2025 og frem.
Rivian har sagt, at de agter at bruge denne investering til at fokusere på Rivian R2 rampen ved deres fabrik i Normal, Illinois, såvel som at udvikle deres kommende anlæg i Georgia. De bekræftede også, at de vil levere software og ECU-hardware (elektroniske styreenheder) til Volkswagens elbiler fremover, som vil være baseret på R2 eller R3 platformene.
Virksomhederne vil dele ansvaret for joint venture-selskabet, og Rivian og Volkswagen vil hver udpege en co-CEO. Hvis du er interesseret i detaljerne om, hvordan joint venture og investeringen fungerer, anbefaler vi stærkt, at du lytter til opkaldet.
Nye køretøjer, nye platforme
Rivian viste også en slide meget lig den, Tesla præsenterede ved deres generalforsamling – med fem køretøjer dækket til. Bemærkelsesværdigt er den opdaterede R1 Gen 2 platform med et nyt køretøj, der ligner R1S Suburban Edition, som tidligere er blevet drillet med. R2/R3 platformen har også et mindre køretøj i sin række, som ligner en vogn eller hot hatch. Endelig har “Affordable Mass Market” platformen en fuld størrelse SUV, såvel som en mindre SUV og hvad der kunne være en sedan.
Alt i alt, har Rivian nogle spændende nyheder at se frem til, med joint venturet, der fungerer som både en livline og en mulighed for Rivian til at skubbe mod mere overkommelige massemarkedskøretøjer, hvilket vil hjælpe med at cementere dem som et overkommeligt elbilsmærke.
Ny batteripakke og bi-direktional opladning
En anden stor opdatering for Rivians platforme – inklusive Gen 2 R1-serien og R2/R3 platformen, er en opdateret batteripakke. Denne opdaterede pakke er strukturel – og har markant reduceret omkostningerne ved de strukturelle komponenter med cirka 50%, hvilket er en massiv forbedring. Rivian vil bruge 4695 celler i deres opdaterede pakke, ligesom Tesla bruger 4680 celler. Disse celle størrelser er lettere og billigere at fremstille, men køling af dem har været vanskelig – selv for Tesla. Denne vanskelighed ved køling har resulteret i reducerede maksimale opladningshastigheder, men Tesla har for nylig haft nogle drastiske forbedringer på dette område.
Hver Rivian køretøj understøtter allerede V2H/V2L vehicle-to-home/vehicle-to-load protokoller fra CCS, men det har indtil nu været deaktiveret. Rivian vil introducere en bi-direktional oplader til V2H, sammen med en softwareopdatering for at låse funktionen op på alle tidligere Rivian køretøjer.
Elektronik og Maximus motoren
En vigtig del af Volkswagens investering er også adgang til Rivians nye elektronik – de zonale controllere. Rivian har bygget en zone-baseret ECU, der styrer forskellige dele af køretøjet i centraliserede lokaliteter – hvilket resulterer i, at deres Gen 2 platform har 60% færre ECU’er, en reduktion på 1,6 miles i længden af kabelharnessen og en vægtreduktion på 44 pund.
Disse er nogle ret imponerende tal og er et stort skridt mod, at Rivian bevæger sig mod skalering af masseproduktion af deres køretøjsplatforme.
Selvfølgelig er det ikke kun batteriet og elektronikken – Rivians egen motor har modtaget en opdatering, med en besparelse på 30% i omkostninger og en reduktion på 30% i arbejdskraft pr. enhed for deres enkelt-motor-pr-akse motorvariant. Denne motor vil fortsætte med at erstatte Enduro og vil være den primære drivaggregat for R2 og R3 køretøjerne.
Rivian Spaces, Shop og Rivian Adventure Network
Rivians salgssteder er kendt som Rivian Spaces – i sandhed et sted, hvor man kan se et køretøj tæt på og personligt. Disse rum er designet til at give en omsluttende oplevelse for potentielle kunder, og vise funktionerne og kapabiliteterne af Rivians køretøjer.
Rivian har også en dedikeret butik, hvor kunder kan købe tilbehør og merchandise relateret til deres køretøjer. Derudover har Rivian udvidet sit Adventure Network, som inkluderer et netværk af ladestationer og servicecentre designet til at støtte kunder på farten.
Konklusion
Rivian har taget betydelige skridt i deres fremtidsplaner, fra joint venture med Volkswagen til afsløring af nye køretøjer og platforme. Disse udviklinger vil være afgørende i Rivians bestræbelser på at blive en stor spiller på elbilmarkedet og potentielt endda overgå Tesla. Konkurrencen er dog hård, og Tesla vil sandsynligvis ikke lade Rivian komme foran uden kamp. Kampen om markedsandele bliver intens, og det bliver interessant at se, hvordan disse to virksomheder udvikler sig i de kommende år.