fremtiden for salgets livscyklus
Et medlem af fællesskabet delte for nylig sin bilkøbsrejse og beskrev i detaljer overgangen fra en BMW 3-serie fra 2013 til en ny Tesla Model Y Long Range (YLR). I modsætning til mange andre var dette medlem blevet desillusioneret over den traditionelle forhandleroplevelse, især hos BMW.
Frustrationer over traditionelle forhandlere
Efter tidligere at have navigeret gennem “tal med min chef”-rutinen og tilbragt hele dage hos forhandlerne, besluttede dette community-medlem, at nok var nok. Deres oplevelse med BMW denne gang var endnu mere frustrerende. På trods af at de var en loyal kunde med to tidligere BMW-køb bag sig, var forhandleren ikke hjælpsom. Grundlæggende oplysninger, som f.eks. om et bestemt stelnummer, der var angivet online, var tilgængeligt på stedet, blev tilbageholdt. De blev bedt om at komme ned personligt, før der kunne opstå en meningsfuld samtale. Denne fremgangsmåde førte til deres direkte afvisning: “Hvis de ikke kan se på mit kunde-id, at jeg allerede har købt to biler hos dem, så nej.”
et problemfrit tesla-køb
I skarp kontrast stod Tesla. Ved at åbne et chatvindue på Teslas hjemmeside deltog community-medlemmet i en 20-30 tekstsamtale, hvor alle spørgsmål og bekymringer blev besvaret. Repræsentanten foreslog endda en prøvetur, som nemt kunne bookes online. Efter prøvekørslen fulgte både sælgeren og den oprindelige chatbot op for at se, om der var yderligere spørgsmål eller behov for hjælp.
Hele bestillingsprocessen tog kun 20 minutter. Finanssektionen havde færre end ti felter, der skulle udfyldes, hvilket førte til hurtig godkendelse og planlægning af et afhentningstidspunkt. Den største ulempe var at koordinere med deres forsikringsagent. Da de ankom til den travle Paramus-forhandler, fik de en varm velkomst, blev vist hen til badeværelset og venteværelset, og inden for 15 minutter modtog de en sms med oplysninger om, hvor deres bil befandt sig.
Der var ikke noget at komme efter
Samfundets stemmer om Tesla vs. traditionelle forhandlere
Denne oplevelse er ikke isoleret. Et medlem af fællesskabet gav udtryk for samme holdning: “Jeg vil aldrig nogensinde bruge en traditionel forhandler, hvis jeg kan undgå det. De sidder fast i fortiden og er ude af stand til at udvikle sig.” Et andet medlem havde en mindeværdig oplevelse, da Tesla frivilligt sparede dem for ca. 10.500 kr. ved at tilbyde en lagerbil, der var tilgængelig tidligere
udfordringer og triumfer
Ikke desto mindre påpegede nogle medlemmer af fællesskabet potentielle faldgruber: “Tesla er fantastisk på den lykkelige vej, men kan være ret dårlig, hvis du kommer væk fra den og begynder at ramme edge cases.” Mens en anden sagde: “Jeg vil ikke beskrive nogen af mine to bestillingsoplevelser som bedre end mine bilkøb hos den Mazda-forhandler, jeg plejede at gå til.”
Fremtiden for forhandlermodellen
Utilfredsheden med traditionelle forhandlere er til at tage og føle på i fællesskabet. Et medlem bemærkede endda: “Forhandlermodellen skal dø. Hårdhændet salg er nødt til at gå dinosaurernes vej. Der er heller ikke brug for provisioner, betal folk en anstændig løn, lad folk prøve en bil og kende prisen, og ‘finansmanden’ bør ikke være en sælger.” Der er dog en erkendelse af, at selvom Teslas købsproces er overlegen, kan servicen ikke helt måle sig med concierge-servicen hos en god BMW-forhandler. Et andet medlem af fællesskabet fremhævede dette ved at sige: “Når man er vant til BMW-service, er OMG Tesla dog ikke i nærheden af den concierge-service, man typisk får hos en god BMW-forhandler.”
relaterede indsigter og tendenser
For dem, der ønsker at dykke dybere ned i Teslas innovative tilgange og fremtidsudsigter, kan du overveje at udforske Tesla Semi: En Gamechanger for Europas transport eller dykke ned i batteriteknologiske fremskridt med Fremskridt inden for solid state-batterier. Forståelse af opdateringer som Teslas softwareopdatering 2024.26.10 kan også give indsigt i Teslas løbende forbedringer.
Mens landskabet for bilkøb udvikler sig, er det tydeligt, at medlemmer af fællesskabet i stigende grad foretrækker Teslas strømlinede og kundecentrerede tilgang frem for traditionelle forhandlere. Overgangen til en problemfri onlinebestillingsproces, kombineret med den bekvemmelighed og effektivitet, den medfører, er utvivlsomt fremtiden for salgets livscyklus