en pionerbil får nyt liv: gen 1 tesla model s restaureret med 90kwh batteri og mcu2
Blandt Tesla-entusiaster vækker de første Tesla Model S-biler stærke følelser – især når det gælder de tidligste eksemplarer, som var med til at redefinere elbilmarkedet. Fællesskabsmedlemmet i denne historie, der ejer én af de allerførste ni producerede Model S, har sat sig for at holde pionerånden i live gennem en omhyggelig og ambitiøs renovering.
fra dvale til drøm – historien om en gen 1 model s
Bilen, en tidlig produktion fra 2012, havde i flere år stået stille og ventet på sin skæbne. Men ejeren valgte at satse stort: Efter at have solgt resten af sin Tesla-aktiebeholdning blev der investeret ca. 116.000 kroner i et restaureringsprojekt, der blandt andet indeholdt en renoveret 90kWh højvolts-batteripakke og en MCU2-opgradering. Tilmed blev der fundet originale 19-tommers hjul via Facebook Marketplace.
Efter opgraderingerne havde bilen været opmagasineret i et par uger, inden den blev kaldt tilbage på landevejen for at tage på en episk roadtrip: Fra Austin, Texas, tidligt om morgenen (kl. 04.00) mod Rio Grande-dalen med kurs mod Starbase for at opleve Starship Flight 11-lanceringen.
en 1.600 km lang prøve – status efter renovering og roadtrip
Med knap 1.600 km på tælleren siden genoplivningen kunne ejeren efter turen rapportere, at alt fungerede overraskende godt, især taget i betragtning af, at bilen havde været offline i flere år. Stemningen i fællesskabet var også tydeligt begejstret – flere medlemmer udtrykte respekt for, at én af de ældste Model S-biler stadig får så moderne opdateringer. I kommentarfeltet påpegede én: “Det er vanvittigt at tænke på, at de allerførste Model S’er stadig kører samme V12-software som resten af Tesla-flåden. Software fra bilen kom ud ser totalt oldschool ud i dag.” En anden tilføjede: “Ærligt talt, det er fantastisk at en 13 år gammel bil stadig får moderne opdateringer.”
Tesla Model S 2012: elbilen der ændrede alt
udfordringer og langtidsholdbarhed: reservedele og løsninger til ældre model s
Selvom projektet er en succeshistorie, ligger der flere klassiske Model S-udfordringer lige om hjørnet. Fællesskabets respons er klar: reservedele som dørhåndtag og vinduesregulatorer giver næsten altid bøvl over tid. En medlem, der ejer en 2016 Model S, delte fx: “Du skal helt sikkert begynde at spare op til dørhåndtag og vinduesregulatorer. Jeg har allerede fået udskiftet to håndtag og to regulatorer, og nu er min chauffør-vinduesregulator begyndt at skrante.”
Ejeren af Gen 1’eren er helt på linje: dørhåndtag og regulatorer står øverst på listen, og derudover overvejer han både at give drivlinjens RDU en “coolant delete”-opgradering samt få serviceret det særlige panoramaglastag – hvor reservedelene kan være ekstra vanskelige at fremskaffe for netop Gen 1-versionen.
tesla model s – stadig med på den digitale bølge
Det fremgår tydeligt af historien, at en opgraderet Tesla Model S fra første generation stadig kan følge med digitalt. Ikke alene har MCU2-opgraderingen givet adgang til det nyeste software, men også fjerntjenester og sikkerhedsfeatures holder bilen moderne – det gælder blandt andet opdaterede funktioner til både navigation og underholdning. Mange i fællesskabet påpeger, hvor vildt det er, at en ældre elbil kan opleve livsforlængende softwareopdateringer side om side med de helt nye Tesla’er.
Tesla-softwareopdatering 2025.32: små ændringer med stor indflydelse
liv med en ældre tesla – erfaringer fra værksted og på vejen
Flere fra miljøet sammenligner erfaringer og giver gode råd videre: Et medlem nævnte fx, at de laveste VIN-numre, han har set på sit eget EV-værksted, var i 500-serien – hvilket giver ekstra wow-faktor til denne bils fødsel som en af de allerførste. En anden fryder sig over de relativt få kørte kilometer, mens andre påpeger, at opdateringer og reservedelsudfordringer kan gøre ældre Model S til et rigtigt passionsprojekt.
For dem, der overvejer at opgradere deres Model S – uanset generation – tyder fællesskabets indsats på, at meget kan lade sig gøre: Batteripakker, MCU’er og designmæssige reservedele kan skiftes ud eller optimeres, og bilen kan dermed leve videre mange år endnu.
inspiration til model s-ejere og nysgerrige entusiaster
Historien om denne restaurerede Gen 1 Tesla Model S viser, at selv elbiler fra Teslas første generation stadig kan opleve nye eventyr – og tage på lange rejser for at opleve unikke øjeblikke som Starship Flight 11-lanceringen ved Starbase. Det kræver mod, nysgerrighed og vedholdenhed – og ikke mindst opbakning fra hele Tesla-fællesskabet, som fortsætter med at dele erfaringer, løsninger og inspiration fra deres egne rejser bag rattet.
Tesla 2025.38 gør køreturen smartere med 3D-visning og nye funktioner
Med moderniseringer som MCU2, 90kWh batteri og tålmodighed til at løse de klassiske svagheder, kan selv de første Model S-modeller fortsætte med at sætte tempoet på vejen og blive et forbillede for, hvordan brugte elbiler kan have et langt, spændende liv foran sig.