Tesla frigiver FSD V12.5 til HW3-køretøjer

Få 3.500 kr. rabat på dit teslakøb

Del artiklen

Udrulning af FSD V12.5 til HW3-køretøjer

Frigivelsen af FSD V12.5 til HW3-køretøjer var meget ventet af Tesla-ejere. Oprindeligt anslog Elon Musk, at HW3-køretøjer ville modtage opdateringen cirka ti dage efter HW4-køretøjer, men den faktiske udrulning tog længere tid, hvilket skabte frustration blandt HW3-Tesla-ejere. Denne forsinkelse skyldtes kompleksiteten i at sikre, at ydeevnen på HW3, som bruger ældre hardware, ville matche de nyere HW4-køretøjer, der er udstyret med AI4-hardware.

Opnåelse af samme ydelse med en mindre model

Ashok Elluswamy, Teslas direktør for autopilotsoftware, afslørede, at Tesla opnåede samme ydeevne som HW4-køretøjer ved at bruge en relativt mindre model til HW3. Dette blev opnået ved at implementere specifikke kerner i compileren for at emulere operationer, der understøttes af AI4-hardware. Med andre ord lykkedes det Tesla at kopiere funktionerne i den nyere hardware ved at foretage justeringer på softwareniveau af den ældre hardware

Implementering af kerner for at bygge bro over hardwarehuller

For at bygge bro over kløften mellem HW3- og AI4-hardware blev visse kerner introduceret i compileren. Disse kerner gjorde det muligt for HW3-køretøjer at understøtte operationer, der oprindeligt var designet til den mere avancerede AI4-hardware. Denne innovative tilgang sikrede ikke kun kompatibilitet, men opretholdt også de ydelsesstandarder, der forventes af Teslas FSD-system (Full Self-Driving).

Fremtidig kompatibilitet og modelkomprimering

Elluswamy foreslog, at Tesla kunne køre den samme FSD V12.5-model på både HW3- og HW4-platforme i fremtiden ved at kombinere modelkomprimeringsteknikker med de implementerede kerner. Modelkomprimering indebærer at reducere modellens størrelse uden at gå på kompromis med ydeevnen, hvilket er afgørende for at køre avanceret software på ældre hardware.

Vigtigheden af modelkomprimering

Modelkomprimering er afgørende for at sikre, at de nyeste funktioner og forbedringer kan implementeres på alle hardwareplatforme. Ved at reducere modellens størrelse sikrer Tesla, at køretøjer med ældre hardware stadig kan drage fordel af de seneste fremskridt uden at kræve betydelige hardwareopgraderinger.

Akser til forbedring af ydeevnen

Autopilot-direktøren understregede, at antallet af modelparametre kun er ét aspekt af forbedringen af ydeevnen. Andre faktorer som f.eks. distribution af datasæt, datasætkvalitet, modelarkitektur, træningsberegning og meget mere har også stor indflydelse på den endelige ydeevne. Denne mangesidede tilgang sikrer, at Teslas FSD-system forbliver på forkant med teknologien.

Datasætfordeling og -kvalitet

En af de vigtigste faktorer for at forbedre ydeevnen er kvaliteten og fordelingen af det datasæt, der bruges til at træne modellerne. Et mangfoldigt datasæt af høj kvalitet gør det muligt for modellen bedre at forstå og reagere på scenarier i den virkelige verden, hvilket forbedrer FSD-systemets samlede ydeevne.

Modelarkitektur og træningscomputer

Modellens arkitektur og de beregningsressourcer, der bruges til træning, spiller også en afgørende rolle i forbedringen af ydeevnen. Ved at optimere modelarkitekturen og bruge avancerede træningsteknikker kan Tesla forbedre kapaciteten i deres FSD-system

FSD’s rolle i Teslas fremtid

FSD-teknologi er afgørende for Teslas fremtid, især for det kommende Robotaxi-program. Tesla har aktivt promoveret FSD til kunderne, som det ses i udrulningen af Drive Anywhere-pakken til Model S og Model X, som inkluderer adgang til FSD (Supervised), gratis superopladning og Premium Connectivity i tre år

Kør hvor som helst-pakken

Kør hvor som helst-pakken tilbyder en omfattende pakke af funktioner, der forbedrer den samlede ejerskabsoplevelse for Tesla-kørere. Denne pakke indeholder ikke kun FSD-funktioner, men giver også praktiske fordele som gratis superopladning og premium-forbindelse, hvilket gør den til en attraktiv mulighed for potentielle købere

Relaterede artikler

Når Tesla fortsætter med at innovere og skubbe grænserne for autonom kørselsteknologi, markerer udrulningen af FSD V12.5 til HW3-køretøjer en betydelig milepæl. Ved at kombinere softwarefremskridt med smarte tekniske løsninger sikrer Tesla, at alle deres køretøjer, uanset hardwareversion, forbliver på forkant med bilteknologien.

For mere indsigt i Teslas fremskridt inden for FSD og andre relaterede teknologier, er du velkommen til at udforske vores andre blogindlæg om Sreela Venkataratnam afslutter sin tid hos Tesla og Teslas mobile Megacharger: En revolution i opladning.

Få 3.500 kr. rabat på dit teslakøb
Abonner
Underret om
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste Flest stemmer
Indlejret feedback
Vis alle kommentarer

Relaterede nyheder

Person navigerer Tesla berøringsskærm i bil

Tesla FSD Beta v12: Parkering bliver let som en leg

Læsetid: 3:3 min

FSD Beta v12 tilbyder banebrydende autoparkering med Tap to Park. Teslas neural netværk forbedrer garage og indkørsel parkering, understøtter selvdreven teknologi.

Se nyhed
Person bag rattet i en Tesla-model med en digital skærm mens bilen kører på en åben vej i høj hastighed

Nyheder om Teslas FSD V13.2 forbedringer

Læsetid: 3:19 min

FSD V13.2 revolutionerer autonom kørsel med forbedrede sikkerhedsfunktioner og menneskelignende adfærd. Oplev AI-udvikling og HW3-kompatibilitet.

Se nyhed
Tesla bilinteriør med stor skærm og Tesla-logo på rattet

FSD version 13: En revolution med lydintegration

Læsetid: 3:34 min

FSD version 13 revolutionerer Teslas autonome kørsel med lydinput til effektiv emergency vehicle detection. Udforsk forbedringerne med HW4/AI4 hardware.

Se nyhed
NyhedsbrevHold dig opdateret