FSD V12.5.1.5: Ny opdatering til Teslas HW3

Få 3.500 kr. rabat på dit teslakøb

Del artiklen

Indvendig udsigt af en Tesla bil, der viser det moderne højteknologiske instrumentpanel og store touchskærm, med en naturskøn baggrund af en træomkranset vej.

Teslas FSD V12.5: Forbedring af den selvkørende oplevelse på hardware 3

Tesla fortsætter med at revolutionere bilindustrien med sin Full Self-Driving-teknologi (FSD), og den nylige udgivelse af FSD V12.5.1.5 bringer lovende opdateringer til køretøjer udstyret med Hardware 3 (HW3). Selvom denne opdatering markerer et spændende fremskridt, indeholder den en blandet pose af forbedringer og udfordringer, som fortjener et nærmere kig.

Status for FSD V12.5 på Hardware 3

FSD V12.5.1.5 repræsenterer en fornyet forpligtelse fra Tesla til at forbedre mulighederne i HW3-køretøjer og genindføre funktioner, der ikke har været fuldt understøttet siden FSD 12.4.x-serien. Selv om denne opdatering er bemærkelsesværdig, er den ikke uden begrænsninger, især når den sammenlignes med mulighederne i Hardware 4 (HW4).

Forbedret smidighed og ydeevne

En af de mest fremtrædende funktioner i FSD V12.5 er den forbedrede køreglæde. Sammenlignet med den tidligere FSD 12.3.6-version giver V12.5 en mærkbart mere jævn kørsel. Den er dog ikke på højde med den sømløse oplevelse, som HW4 giver. Kørslen på HW3 er ganske vist forbedret, men giver stadig visse udfordringer. Brugere har rapporteret om ubehag under opbremsning og vognbaneskift, områder, som Tesla fokuserer på i de kommende opdateringer.

Bekymringer om fantombremsning

Et vedvarende problem, som Teslas FSD-system kæmper med, er fantombremsning. Denne uønskede opbremsning sker ofte i nærheden af grønt lys, eller når køretøjer fletter ind bagfra. Selv om Tesla forsøger at løse dette problem, er det stadig et stort problem for mange bilister, der bruger FSD på HW3

Differentiering af hardware 3 og 4

AI-model og beregningskapacitet

Forskellene mellem HW3 og HW4 ligger hovedsageligt i deres beregningskapacitet. HW3 opererer med en mindre AI-model på grund af dens begrænsede beregningsressourcer. Teslas leder af Autopilot, Ashok Elluswamy, har udtrykt optimisme om, at HW3-køretøjer med de rette optimeringer kan opnå præstationsniveauer, der nærmer sig HW4’s.

Påvirkning af kameraets opløsning

En anden afgørende forskel er kameraopløsningen. HW4’s forbedrede kameraopløsning bidrager væsentligt til den overlegne ydeevne. Kameraerne med højere opløsning giver en mere jævn køreoplevelse, en funktion, som HW3 endnu ikke kan matche.

Brugeroplevelser og testresultater

Brugernes feedback på FSD V12.5-opdateringen har været blandet. Nogle chauffører rapporterer om oplevelser med HW3, der kan sammenlignes med HW4, med få problemer. Visse kørescenarier, som f.eks. manøvrering gennem bevægelsesfølsomme porte, afslører dog begrænsningerne ved HW3.

Kommende opdateringer og Elon Musks engagement

Teslas CEO, Elon Musk, har erkendt de nuværende mangler ved FSD V12.5 på HW3 og forsikret brugerne om, at Tesla arbejder ihærdigt på at forbedre smidighed og komfort. Kommende opdateringer lover at adressere fantombremsning og forbedre den generelle kørekomfort og selvtillid under vognbaneskift.

Fremtidige forbedringer

Den næste væsentlige FSD-opdatering forventes at integrere en end-to-end motorvejsstak i lighed med den, der er planlagt til Cybertruck. Denne opdatering forventes at forbedre bremseegenskaberne og forbedre beslutningstagningen, så vognbaneskift bliver mere glidende.

For mere indsigt i fremtiden for Teslas fulde selvkørende teknologi, tjek FSD v12.5.4.1: Nye Funktioner og Forbedringer i Tesla og Cybertruck OTA-opdatering: Løsninger og fremskridt for relaterede opdateringer.

Rollout og andre funktioner

Udrulningen af FSD V12.5.1.5 følger Teslas standardopdateringsprotokol, der begynder med en udvalgt brugergruppe og gradvist udvides. Denne opdatering indeholder forskellige underholdningsfunktioner, herunder YouTube Music og Amazon Music, sammen med forbedret forældrekontrol.

For bilejere, der ofte interagerer med Teslas infotainmentfunktioner, giver de seneste underholdningsintegrationer en mere problemfri oplevelse. Desuden er disse opdateringer en del af Teslas bredere strategi, der forbedrer både køre- og infotainmentoplevelsen for brugerne

For mere om Teslas strategiske opdateringer, læs Vigtige skift i Teslas Premium Connectivity.

Konklusion

Sammenfattende kan det siges, at selvom Teslas FSD V12.5 er et stort fremskridt for HW3-køretøjer, fremhæver den områder, der kan forbedres, især med hensyn til jævn kørsel og håndtering af specifikke scenarier. Teslas løbende forbedringer og kommende opdateringer sigter mod at lukke præstationsgabet mellem Hardware 3 og 4, hvilket afspejler deres engagement i at levere en robust Full Self-Driving-oplevelse.

Følg disse opdateringer og meget mere på TeslaHub.dk, din go-to kilde til de seneste nyheder og opdateringer om Tesla.

Få 3.500 kr. rabat på dit teslakøb
Abonner
Underret om
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste Flest stemmer
Indlejret feedback
Vis alle kommentarer

Relaterede nyheder

Person navigerer Tesla berøringsskærm i bil

Tesla FSD Beta v12: Parkering bliver let som en leg

Læsetid: 3:3 min

FSD Beta v12 tilbyder banebrydende autoparkering med Tap to Park. Teslas neural netværk forbedrer garage og indkørsel parkering, understøtter selvdreven teknologi.

Se nyhed
Person bag rattet i en Tesla-model med en digital skærm mens bilen kører på en åben vej i høj hastighed

Nyheder om Teslas FSD V13.2 forbedringer

Læsetid: 3:19 min

FSD V13.2 revolutionerer autonom kørsel med forbedrede sikkerhedsfunktioner og menneskelignende adfærd. Oplev AI-udvikling og HW3-kompatibilitet.

Se nyhed
Tesla bilinteriør med stor skærm og Tesla-logo på rattet

FSD version 13: En revolution med lydintegration

Læsetid: 3:34 min

FSD version 13 revolutionerer Teslas autonome kørsel med lydinput til effektiv emergency vehicle detection. Udforsk forbedringerne med HW4/AI4 hardware.

Se nyhed
NyhedsbrevHold dig opdateret