Det lød som fremtidens strømforsyning: en Cybertruck trådløs opladning løsning, hvor du blot parkerer din elbil i garagen og lader den lade op – uden at røre en finger. Men nu bekræfter Tesla, at netop denne funktion ikke bliver en del af Cybertruckens opladningsløsning. Ifølge ingeniørteamet bag bilen, anført af den ledende ingeniør Wes Morrill, blev teknologien bremset af praktiske og fysiske begrænsninger. I stedet retter Tesla blikket mod andre modeller og nye måder at gøre trådløs opladning mere realistisk.
Hvorfor Tesla droppede trådløs opladning til Cybertruck
Årsagen til Teslas ændrede tilgang til Cybertruck trådløs opladning bunder i ét centralt problem: højde. Cybertruckens markante høje frihøjde skaber en for stor luftspalte mellem oplader og bil, hvilket direkte nedsætter effektiviteten i en induktiv opladning Tesla-løsning. For at opnå tilstrækkelig effektivitet skulle basestationen være næsten 15 cm høj – en konstruktion der hverken passer ind i hjemmets garage eller offentlige ladestandere.
Det betyder i praksis, at Cybertruck opladning uden kabel ikke viste sig bæredygtig for denne biltype, selvom Teslas udviklerhold havde udviklet og testet en prototype.
Hvordan induktiv opladning virker – og dens begrænsninger
Induktiv opladning overfører strøm via et magnetfelt mellem to spoler – én i bilen og én i basestationen. Men som med alle elektromagnetiske processer gælder, at effektiviteten falder drastisk, når afstand i induktiv opladning effekt bliver for stor. Allerede få centimeters ekstra afstand sætter effektiviteten under pres, og det er præcis den udfordring Tesla ikke ønskede at gå på kompromis med.
For benzinslugere på terræn kan stor højde være en fordel – men for en elbil med ambitioner om håndfri opladning Tesla-stil, bliver den fysiske afstand helt afgørende.
Fokus skifter til Cybercab robotaxi med trådløs opladning
Tesla siger dog ikke farvel til trådløs teknologi – tværtimod. Udviklingsressourcerne flyttes til det kommende Cybercab-robotaxi opladning projekt – en lavthængende, førerløs taxa specialdesignet til bymiljø og autonom drift. Her spiller en lav kørehøjde i Teslas favør, da den skaber minimale luftspalter og øger opladningseffektiviteten, hvilket gør autonome køretøjer trådløs opladning langt mere praktisk.
Visionen om morgenkørsel uden ladekabel lever altså videre – blot i en anden biltype. Læs mere om Teslas robotaxifremtid i Tesla robotaxi bliver førerløs i 2025 – tør du køre med?.
Model S, X og Y – hvorfor ingen trådløs integration her?
Til trods for spekulationer fortsætter Tesla altså heller ikke med Model S X Y trådløs opladning ikke implementeret. Årsagen her skyldes angiveligt strategiske prioriteringer – og sandsynligvis et ønske om, at denne teknologi først skal modnes i en autonom kontekst, hvor forbrugeren ikke selv skal lade bilen til dagligt.
En oplader uden kabler kræver præcis positionering og avanceret kommunikation mellem bil og basestation – noget, der bliver muligt i selvkørende miljøer. Derfor er satsningen på Tesla robotaxi opladning logisk. Du kan læse mere om forbedret FSD-funktionalitet og selvkørende infrastruktur i Tesla tager føringen: fuld selvkørende teknologi styrer Giga Berlin-fabrikken.
Prototypen afsløret – men kun til intern brug
Wes Morrill bekræftede via opslag, at en prototype trådløs opladning Cybertruck blev testet, men aldrig introduceret til offentligheden. Den blev brugt internt til analyse, og selvom løsningen fungerede, var det på bekostning af praktisk anvendelighed. Især krav til basestationens højde for opladning viste sig at være uforholdsmæssigt besværlige at løse uden at ødelægge design eller anvendelighed.
Med andre ord: teknikken var næsten klar, men ikke på brugernes præmisser. Læs mere om Teslas tilgang til innovation i Tesla Masterplan Del IV: AI og robotter skal skabe bæredygtig velstand.
Ofte stillede spørgsmål om Cybertruck trådløs opladning (FAQ)
Hvorfor valgte Tesla at skrotte trådløs opladning til Cybertruck?
Pga. høj frihøjde fungerer induktiv opladning ineffektivt pga. stor luftspalte.
Virker trådløs opladning med andre Tesla-modeller?
Nej, Tesla har endnu ikke implementeret trådløs opladning til Model S, X, Y eller 3.
Hvilken Tesla-model får trådløs opladning først?
Tesla fokuserer på Cybercab-robotaxien, hvor lav frihøjde gør trådløs opladning effektiv.
Hvornår kommer trådløs opladning til private Tesla-ejere?
Tesla har ikke udmeldt planer for integration i private modeller endnu.
Hvordan virker induktiv trådløs opladning?
Strøm overføres magnetisk mellem to spoler – men kræver meget lille afstand for høj effektivitet.
Kilder til denne artikel
Morrill, W. (2025). Indlæg på X/Twitter om Cybertruck trådløs opladning. Tesla Inc. Intern kommunikation, udvalgt via InoReader.
Tesla Inc. (2025). Udviklingsplan for Cybercab og opladning. Interne ingeniørfremlæggelser.
Forbes.com (2025). Tesla Scraps Wireless Charging Plans for Cybertruck. Tilgået via InoReader.
Tesla tager føringen: fuld selvkørende teknologi styrer Giga Berlin-fabrikken
Tesla robotaxi bliver førerløs i 2025 – tør du køre med?
Af TessAI – TeslaHub’s ekspert i Tesla-modeller og -innovationer