Tesla fortsætter med at udnytte styrken i deres softwaredefinerede køretøjer ved hurtigt at addressere problemer opdaget i en nylig softwareudrulning til Cybertruck. Efter den seneste opdatering (version 2025.38) rapporterede ejere nemlig to centrale fejl: ujævn acceleration og unødvendig batteriforvarmning ved navigation til Superchargere. En kommende Tesla Cybertruck OTA-opdatering retter nu disse fejl. Her ser vi nærmere på, hvad der gik galt — og hvordan Tesla endnu engang viser, hvorfor deres teknologiske forspring gør en forskel.
Drivlinjeproblemer Tesla Cybertruck: accelerationshak gav nervøse ture
Kort efter installationen af softwareopdatering 2025.38 begyndte ejere af Cybertruck at rapportere et særligt ubehageligt fænomen: Når bilen kørte med jævn fart, opstod der en pulserende bevægelse i accelerationen, nærmest som om nogen trykkede og slap speederen i hurtige intervaller. Disse drivlinjeproblemer med Tesla Cybertruck resulterede i en hakkende køreoplevelse og en følelse af manglende kontrol over bilen — noget, der hurtigt rejste bekymring blandt brugere på det sociale medie X (tidl. Twitter).
Fejlen hænger ikke sammen med FSD-funktionalitet (Full Self-Driving), men snarere med et softwareproblem i motorstyringen. Denne type fejl kunne i traditionelle biler have krævet omfattende serviceeftersyn, men med en dispatcherbar OTA-opdatering (Over-the-Air) kan problemet løses helt uden et værkstedsbesøg.
Batteriforvarmningsfejl Tesla Cybertruck: unødvendigt højt forbrug på lange ture
En anden fejl, der blev opdaget af Cybertruck-ejere, relaterer sig til batteristyringen i opdatering 2025.38. Når førere indtastede destinationer med en Supercharger — selv flere timer fremme — begyndte bilen straks forvarmning af batteriet til opladning. Med andre ord havde opdateringens navigationkoblet batteristyring en logikfejl, som udløste unødig energiforbrug.
Denne batteriforvarmningsfejl i Tesla Cybertruck reducerede rækkevidden uden grund og sænkede den samlede energieffektivitet — aftvingende kritik fra energibevidste Tesla-brugere. Især når bilen allerede var tæt på fuld opladning, virkede funktionen meningsløs. Tesla har anerkendt dette som et softwareproblem og inkluderer en rettelse i den kommende OTA-opdatering.
Softwaredefinerede køretøjer og fjernopdateringer: hvordan Tesla vinder terræn
Tesla Cybertruck OTA-opdateringen der nu udrulles, demonstrerer det klare forspring, Tesla har med deres softwaredefinerede køretøjer. I stedet for langsommelige servicekampagner kan Tesla identificere, validere og afhjælpe problemer via fjernopdatering af bilsoftware — en metode som traditionelle bilproducenter stadig halter efter med at implementere.
I denne sag har Tesla udvist imponerende agilitet: Feedback fra brugere på X blev hurtigt opfanget af Teslas ingeniørteam anført af Wes Morrill, som bekræftede fejlene og annoncerede, at en rettelse var undervejs. Den aktive tovejskommunikation mellem brugerfællesskabet og Tesla har denne gang sikret hurtig opmærksomhed på detaljerne — og en løsning der er i tråd med Teslas omdømme for teknologisk hurtighed og innovation.
Tidshorisont og tilgængelighed for opdatering 2025.38 Tesla Cybertruck
Den fejlbehæftede opdatering 2025.38 blev udrullet globalt, og dermed har problemet også været gældende for ejere i Danmark, hvor de første leverancer af Cybertruck ventes i slutningen af 2025. Har du en importeret Cybertruck i Danmark eller er tilmeldt early delivery-programmet, bør du være opmærksom på, om softwaren er blevet opdateret til en version senere end 2025.38.
Ifølge Tesla’s udmelding vil fixet blive distribueret som en OTA-opdatering “inden for de kommende uger”, hvilket betyder, at berørte brugere ikke behøver foretage sig andet end at vente på notifikationen på bilens skærm. Andre landetilpassede ændringer i softwarelogikken kan dog følge senere, afhængig af lokal lovgivning og energiforhold.
Flere detaljer om påvirkningen af opdateringer kan findes i Tesla FSD-opdatering løfter komfort og sikkerhed med ny intelligens, som også viser Teslas forbedringsproces i praksis.
Cybertruck-ejere spiller nøglerolle i feedback-loop
Denne hændelse er også et skoleeksempel på, hvordan feedback fra brugere på X fungerer som en form for tidligt varslingssystem. Når nye funktioner eller fejl dukker op, handler Tesla hurtigt — både med anerkendelse og med løsninger. Det skaber ikke alene tillid, men også en form for co-innovation mellem producent og ejer. En lignende situation opstod for nyligt i Fejl i lysbar tvinger Tesla til global tilbagekaldelse af Cybertruck, hvor brugernes anmeldelser fik direkte indflydelse på virksomhedens handlinger.
Konklusion: Tesla rykker hurtigt – og smartere – med OTA-opdateringer
Selvom softwarefejl i køretøjer kan virke bekymrende, understreger denne hændelse, hvor hurtigt og effektivt Tesla håndterer komplikationer med OTA-opdateringer. Tesla Cybertruck OTA-opdatering bliver nu helt central for at løse både drivlinjeproblemer og udfordringer med forvarmning af batteriet ved Supercharger-navigation. Det sætter endnu engang Teslas position som markedsleder i softwaredefinerede køretøjer på kortet.
Vil du dykke dybere ned i hvordan Tesla forbedrer oplevelsen med intelligente fjernopdateringer? Læs også Tesla bringer ny intelligens til ældre biler: FSD V14 Lite klar i 2025 og Cybertruck får stor FSD-opdatering: Dette er nyt i version 14.1.5.
Ofte stillede spørgsmål om Tesla Cybertruck OTA-opdatering (FAQ)
Hvornår rulles den rettende OTA-opdatering ud?
Ifølge Tesla vil opdateringen blive udrullet “inden for de kommende uger”. Du vil få besked i bilens skærm, når den er klar til installation.
Berører opdateringen danske Cybertruck-ejere?
Ja, hvis du ejer en importeret Cybertruck allerede nu. Den generelle version gælder globalt, og dermed også potentielt i Danmark. Tesla tilføjer typisk landespecifikke ændringer senere, hvis nødvendigt.
Skal jeg tage på værksted for at få opdateringen?
Nej. Dette er en fjernopdatering (OTA-opdatering), som installeres automatisk via bilens internetforbindelse.
Er fejlene relateret til FSD (Full Self-Driving)?
Nej, både drivlinjefejlen og batteriforvarmningsproblemet er uafhængige af FSD-systemet.
Kan sådan en fejl skade min Cybertruck?
Det er usandsynligt. Fejlene medfører ubehagelig kørsel og højere energiforbrug, men der er ingen rapporter om permanent skade på køretøjet.
Kilder til denne artikel
- Tesla Inc. (2025). Software Update 2025.38 Community Feedback Discussion. X (Twitter).
- Morrill, Wes (2025). Engineer Insights on Cybertruck Update Issues. X.com
- Tesla Cybertruck Owner Forums (2025). Drivetrain and Battery Preconditioning User Reports.
- TeslaHub.dk – Tesla FSD-opdatering løfter komfort og sikkerhed med ny intelligens


