hvordan et medlem af fællesskabet besluttede at købe en anden Tesla efter indledende tvivl
En overbevisende historie fra Tesla-fællesskabet fremhæver et andengangskøb af en Tesla Model Y, der overvandt de første forbehold over for at eje endnu et Tesla-køretøj.
første oplevelse med tesla model 3
I slutningen af 2021 købte community-medlemmet en Model 3 med baghjulstræk (RWD). Selv om bilen havde været pålidelig, bortset fra et skævt bagagerum, der til sidst blev rettet, var den ikke uden fejl. Ejeren bemærkede, at ændringerne i brugergrænsefladen var forvirrende, at køreturen var lidt for stiv, og at batterikapaciteten faldt markant fra 423 kilometer til 354 kilometer ved fuld opladning. Derudover var deres demo af fuld selvkørsel (FSD) skuffende og føltes som en blanding af uberegnelige kørestile.
Problemer med den anden familiebil
Deres andet køretøj, en Honda Odyssey minivan, havde konsekvent været problematisk. Hyppige batteriudskiftninger, infotainmentproblemer og flere tilbagekaldelser gjorde den til en mindre end ideel bil. På trods af de første gode erfaringer med Honda-køretøjer levede denne minivan ikke op til deres behov og forventninger.
Et skift til et nyt elektrisk køretøj
Efter at have fået en betydelig engangsindkomst besluttede medlemmet og hans ægtefælle at udskifte deres varevogn. De var fast besluttet på at købe en elbil og foretrak en, der var kvalificeret til skattefradraget. Derudover ønskede de et køretøj, der kunne udnytte det omfattende SuperCharger-netværk, som de betragtede som Teslas kronjuvel.
indledende overvejelser om ioniq 5
Efter omfattende research valgte de Ioniq 5 fra 2025 som deres topkandidat. Dette køretøj forventedes at være berettiget til et delvist skattefradrag og så ud til at opfylde de fleste af deres krav. De tog 2024 Ioniq 5 med på en prøvetur, men fandt den undervældende, især på grund af dens manglende taktile feedback på HVAC-kontrollerne. Desuden var infotainmentsystemet kun tilfredsstillende, selv om det havde CarPlay
Uventet skift til Tesla Model Y
Uventet foreslog ægtefællen at prøvekøre en Model Y. På trods af tidligere forbehold over for Model Y’s interface og udsyn var ægtefællen blevet mere fortrolig med Tesla-økosystemet efter at have kørt Model 3 oftere. De aftalte en prøvetur næste dag.
Tesla Model Y prøvekørsel
Testkørslen af Model Y viste sig at være meget mere tilfredsstillende. Affjedringen var blødere end i Model 3, sæderne var mere komfortable end i deres varevogn, og det forbedrede udsyn bagud, hjulpet på vej af fremragende kamerasystemer, gjorde alle bekymringer til skamme. Selv om de oprindeligt havde anset CarPlay for afgørende, gjorde kvaliteten af Teslas interface dem villige til at give afkald på det.
Finansielle overvejelser og endelig beslutning
Når man sammenlignede omkostningerne, blev det klart, at Model Y var den bedste løsning. Ioniq 5 Limited blev anslået til at koste omkring 399.000 kr. inklusive levering, med en potentiel bytteværdi på ca. 145.000 kr. for deres varevogn og halvdelen af skattefradraget. Det ville bringe deres udgifter op på omkring 232.000 kr
Tesla Model Y Long Range RWD, prissat til omkring 338.000 DKK, kombineret med det fulde skattefradrag, resulterede i en udgift på ca. 139.000 DKK. Denne besparelse på ca. 93.000 kr. for et køretøj med overlegen opladningsinfrastruktur, siddepladser, lastrum og brugergrænseflade gjorde beslutningen klar
Et vidnesbyrd om Teslas værdi
På trods af den indledende “meh”-følelse over for Tesla endte community-medlemmet med at købe endnu en Tesla. Denne historie indkapsler, hvorfor Tesla i slutningen af 2024 stadig er den bedste værdi på elbilmarkedet på trods af sine mangler. Teslas omfattende pakke, der kombinerer et robust SuperCharger-netværk, skattefradragsberettigelse og generel køretøjskvalitet, gør det vanskeligt for andre konkurrenter at matche.
Mange andre medlemmer af fællesskabet har givet udtryk for lignende følelser. En bruger sagde: “Vi har for nylig været igennem en lignende oplevelse. Vi var meget begejstrede for at prøve en Mach E, fordi den har fået så gode anmeldelser og har en flot styling. Men da jeg rent faktisk kørte den, var den, ja, skuffende. Kørslen med én pedal var ikke afstemt ordentligt, køreegenskaberne var middelmådige, udsynet forfærdeligt og touchskærmen laggede. Læg dertil, at det kræver flere forsøg at finde en fungerende Electrify America-ladestation, de forvirrende udstyrsvarianter/-pakker, forhandlernes fiflerier og en højere pris … det gjorde mit valg meget lettere bare at købe Model Y.”
Det var en god idé
konklusion
Denne historie fra Tesla-fællesskabet er et bevis på mærkets stærke position på elbilmarkedet. På trods af nogle forbehold og erfaringer med andre mærker gør den samlede værdi og de omfattende funktioner i Tesla-køretøjer, især Model Y, dem til et overbevisende valg for købere. For dem, der overvejer en elbil, giver denne historie et værdifuldt indblik i de praktiske overvejelser og endelige beslutninger hos virkelige Tesla-ejere.
For mere indsigt og sammenligninger, tjek Lucid Air Touring vs. Tesla: hvem vinder kampen? og Tesla nægtet kørekort i Arizona.